Tung jobb

Tirsdag begynte mannskaper fra bergingsselskapet å tre løftebelter under seismikkskipet. Fire kranskip, en lekter og slepebåter skal de neste dagene manøvreres i posisjon rundt det havarerte fartøyet.

— Foreløpig har alt gått bra. Det er mulig vi må legge på ekstra forsterkninger. Det kan i så fall føre til utsettelser, sier Georg Eide, administrerende direktør i Eide Marine Services AS.

Han betegner hevingsarbeidet som vanskelig.

— Skipet er svært tungt i forhold til lengden. 4600 tonn fordelt på 75 meter er en utfordring for oss. Det er også enklere å heve skip som allerede er totalvrak. "Geco Sapphire" skal jo repareres. Vi må derfor bruke tid og være påpasselige for ikke å påføre fartøyet ytterligere skader, sier Eide.

Fakta:

  • Seismikkfartøyet MS "Geco Sapphire" var nærmest ferdig ombygd og reparert da det sank ved kai mandag 15. oktober.
  • Årsaken til forliset var at en bunnventil plutselig gikk i stykker. Verftet Mjellem & Karlsen er forsikret mot denne typen uhell. Det vil sannsynligvis koste over 100 millioner kroner å reparere skadene på fartøyet.
  • Bergingsselskapet Eide Marine Services AS skal heve "Geco Sapphire". Det var det samme selskapet som i fjor hevet vraket av hurtigbåten "Sleipner".