Se den dramatiske landingen på btv!

Helle og Ingvild var to av de 15 som befant seg om bord i FOkker-flyet.

Jentene var fremdeles rystet etter hendelsen da bt.no snakket med dem to timer senere.

– De hjemme var reddere. De har ringt rundt hele landet for å finne ut hvordan det gikk med oss etter at de hørte på nyhetene at flyet hadde problemer. Det verste for oss var at vi ikke fikk gitt beskjed, sier Helle Fjeldstad til bt.no.

Ikke før de så ambulansene, brannbilene og politibilene gikk det opp for dem hvor alvorlig situasjonen var.

– Jeg tror ikke vi skjønte alvoret mens vi var i luften, sier Inghild Tverfjell.

Ikke panikk — Vi opplevde dette som dramatisk, men vi er jo her for slike situasjoner, sier direktør Dag Aksnes i Avinor til bt.no.

Det befant seg 15 personer om bord i flyet, som var på vei til Molde. Passasjerne har nå vært gjennom en debriefing.

— Det brøt ikke ut panikk blant passasjerene. Flykapteinen var flink til å informere, sier Oddmund Sylta, stasjonssjef i SAS Ground Service på Flesland, til bt.no.

Store styrker fra Bergen brannvesen og politiet ble sendt til Flesland flyplass, etter melding om at Fokker-flyet hadde store problemer med å lande.

Flyet hadde problemer med nesehjulet, som måtte sveives ut manuelt, får bt.no opplyst.

Nødprosedyre

— Dette er en nødprosedyre, forteller supervisor ved flykontrollen på Flesland, Alf Brønnen, til bt.no.

Han bekrefter at flymannskapet selv måtte sveie ut nesehjulet.

— Så fløy flyet lavt over flyplassen, slik at vi kunne sjekke at alt var som det skulle. Selve landingen gikk helt etter boken. Ambulanser og brannbiler hadde da tatt oppstilling, legger han til.

Fokker 50-flyet var på vei fra Tronheim til Molde da indikatorfeilen oppsto. Instrumentene viste ikke at nesehjulet var ute, og flyet la derfor kursen om til Bergen.

— Beredskapen på Flesland er bedre enn i Molde, dermed var det sikrest å fly ned hit, opplyser Brønnen.

LENE BERGTUN (BTV)