**Se "Rocknes"-kameraet

Se bilder fra TVHordaland**

Tirsdag startet en med å fylle vann i ballasttankene. Skipet vil krenge en del i løpet av dagen.

Etter planen

— Hittil har alt gått etter planen. Vi har ikke støtt på uventede vanskeligheter så langt, sier direktør Georg Eide i Eide Marine Services til NTB.

«Rocknes» kantret i Vatlestraumen utenfor Bergen 19. januar. 18 personer omkom i forliset, som etter alt å dømme skyldtes at skipet tok inn vann slik at lasten forskjøv seg etter å ha gått på et umerket undervannsskjær.

Skipet ble etter en tid slept fra havaristedet i opp-ned-stilling, og ligger nå ved CCDB "Coast Center Base" på Ågotnes utenfor Bergen.

Lektere og kran

Onsdag begynte oppkobling av lektere på hver side av havaristen. En stor kran skal på plass før selve snuoperasjonen kan begynne over helgen. «Rocknes» flyter og stikker på det dypeste 20 til 25 meter dypt.

Snuingen av MS «Rocknes» er det den største operasjonen av sitt slag her til lands. 60 mann er i sving. På bt.no kan du følge denne operasjonen kontinuerlig.

Eide Marine Services og det nederlandske selskapet Smit er ansvarlig. Lasteskipet skal snus ved hjelp av vaiere som blir festet på begge sider av vågen ved CCB-basen på Ågotnes.

To lektere med vinsjutstyr skal, sammen med et kranfartøy, trekke båten rundt. Pumper skal brukes til å fordele ballastvatn i tankene underveis, for å få et mest mulig gunstig tyngdepunkt i båten.

Etter planen vil det ta flere dager å få snudd ulykkesskipet. Arbeidet med sleping og snuing er kostnadsberegnet til rundt 60 millioner kroner.

Målet er å reparere båten og få den på sjøen igjen.