ELISABETH LANGELAND MATRELOTTE SCHØNFELDER elisabeth.matre@bt.no

Schengen-avtalen innebærer at Norge er yttergrensen for EU. Vi kan ergre oss blå, men 25. mars skal alt stå klart på kaien. Da trer Schengen-avtalen i kraft, og passasjerer som reiser til og fra Schengen-land og ikke Schengen-land skal holdes atskilt fra hverandre.

For tre avganger i uken Her i Bergen er det passasjerer fra Island og Storbritannia som må gjerdes inn, siden de står utenfor Schengen-avtalen.

– Fra Island har vi 13 anløp i sommerhalvåret, og fra England tre i uken om sommeren og to om vinteren, opplyser havneingeniør Tor Bjerkli. Han er lite begeistret over at området må gjerdes inn.

– Vel, det er «storebror» som har pålagt oss dette. Direktivet ligger der, selv om det er en ulykke for hele byen, sier Bjerkli.

EU-delegasjonen har inspisert og godkjent området på Festningskaien, og alt er i rute, ifølge havneingeniøren.

3-4 millioner Og prislappen?– Vi har ikke full oversikt ennå, men den vil ligge et sted mellom tre og fire millioner, opplyser Bjerkli.

Stavanger, Haugesund og Kristiansand får tilsvarende gjerder i sine havneområder. Landets stamflyplasser er også under ombygging.

Området ved Festningskaien vil bli avsperret med to gjerder – et mot veien, og et mot kaien. Minimumshøyden er to meter, og dette kommer til å rage 2,10 meter opp mot himmelen.

– Men det kommer et fortau langs veien, på utsiden av gjerdet, slik at man kommer seg forbi, forsikrer Bjerkli.

Les også: Et nødvendig onde

INNGJERDET: Fra slutten av mars må briter og islendinger sperres inne på Festningskaien før de slippes videre i Bergen eller verden. (Foto: Hild F. Aase)