Vi skal være glad for at Hylkje ligger i bydelen vår; Åsane, og at vi alle har mulighet til å tilbringe store deler av våre liv nært dette pulserende kulturelle sentrum.

Det John Travolta ikke er klar over er at ordet Hylkje egentlig stammer fra det faktum at Hylkje, i gamle dager, hadde Bergens største andel av kjeftakjærringer. Dette var kvinner som ble forvist fra Knøsesmauet på Nordnes og Grønnevollen i Marken fordi de gikk over alle grenser da kjeftingen deres overdøvde buekorpsguttenes tromming.

De ble deportert ut av bykjernen med sine fortvilte ektemenn, som forgjeves prøvde å legge en demper på sine elskedes hovedaktivitet: Å hyle!

Navnet Hylkje er en forkortelse av eksil ektemennenes gråtkvalte bønn: Hyl ikkje! (din forbannede merr).

Skrik om forståelse

Fremdeles, den dag i dag, høres hylene over Hylkje samfunnet. Men nå er de ikke lenger frustrerte atonale skrik om hjelp og forståelse. Disse er erstattet av virtuosenes smektende klang og toner, til stor vederkvegelse for dette lokalsamfunnet som lever i landflyktighet med sin evigvarende drøm om en gang å få lov til å vende tilbake til byens smitt og smau.

Denne kulturelle revolusjonen skyldes ene og alene Åsane Folkehøgskoles energiske kamp for et bedre Bergen-Nord.

Febernatten

Nå har de jaggu vært på ferde igjen – elevene på Åsane Folkehøgskole. Fra sitt overflodshorn gir de alle og enhver mulighet til en heidundranes febernatt, uten påfølgende tømmermenn. Oppskriften er en godt hemmelighold IOGT-patent og formel, som flere aksjespekulanter og multinasjonale selskaper sikler etter å bli eier av.

Showet ”Febernatt” tar utgangspunkt i denne kjemiske trylleformularet som kaster all selvtvil og skyldfølelse over bord. Elevene har valgt å la musikken, dansen og teaterinnslagene domineres av det som var kult da deres egne foreldre svermet for hverandre. Slik dyrker de frem suggererende sannheter, fantastiske fabler, herlige henrykkelser og illusjoner som alltid vil fortsette å forfører oss. Slik gis livet en direkte innsprøytning av meningsfull lykkerus. Det er dette som preger det Hylkje vi kjenner i dag. Alle kjeftakjærringene er for lengst assimilert i det lokale kammerkoret.

Alternativ pedagogikk

-Det å få velge selv hva vi har lyst til å lære, og det å få presentere kunnskapene våre på våre egne premisser skaper en utrolig nysgjerrighet og iver etter å lære mer, sier Runa Stenshammer Aanerød. Ved å få det totale ansvaret for underholdningskvelden ”Febernatt” lærer vi utrolig mye både om gleden i kunstnerisk utfoldelse, organisering og verdien av samhold. Denne alternative pedagogikken inspirerer oss og gjør oss trygge, fortsetter hun.

-Nærheten til lærerne våre betyr mye for oss, sier Linda Lossius Iversen. Vi blir inspirert og stolte når vi ser at lærerne våre setter så stor pris på det vi får til. Av og til oppleves de mer som ekte supportere enn tradisjonelle lærere. De bryr seg om oss, er mye sammen med oss, er flinke til å gjøre hverandre gode og vi føler at vi vokser i omgangen med dem. Det blir veldig vanskelig å si adjø til denne skolen i mai, avslutter Linda Lossius Iversen før hun kaster seg inn i febernattens siste tango på Hylkje.

Øvelse gjør mester.
Ketil Hofslett
Full guffe.
Ketil Hofslett
Eia var vi der.
Ketil Hofslett
Dollie de Lux fikk sitt comeback på Hylkje.
Ketil Hofslett
Linda Lossius Iversen og Runa Stenhammer Aanerød er enige om at trivsel øker produksjonsevnen.
Ketil Hofslett
Her tråkker ingen på den som ligger nede.
Ketil Hofslett