I 21-tiden i kveld, et døgn etter planen, kunne endelig Thailand-ferien starte for de over 300 passasjerene.

— Flyet er reparert, og skal gå nå klokken 21 i kveld, sier sjefen for Thomas Cook i Norge, Åse Tilrem, til Aftenposten.no.

Flyet fra Thomas Cook Airlines skulle etter planen lettet fra Gardermoen klokken 21.55 mandag kveld. Tirsdag kveld satt flere hundre passasjerer som skulle til Phuket i Thailand, fremdeles fast på flyplassen.

Blant dem var Silje Hjemdal (25) og reisefølget på fem venner fra Bergen. Hjemdal fortalte om en hissig stemning blant de reisende tidligere i kveld.

— Stemningen er trykket, folk begynner å bli aggressive på grunn av den dårlige informasjonen og de selvmotsigende beskjedene vi har fått. Det er rotete og kaotisk her, sier hun.

Is i motoren

Problemet er ising i motoren, ifølge Ving, som har solgt reisen til 290 personer.

— Den siste informasjonen vi har fått fra flyselskapet er at teknikere som har kommet fra København, jobber med motorkontroll, sier salgsdirektør i Ving Norge, Christian Grønli.

De tekniske problemene skal være forårsaket av været.

— Dårlig informasjon

Hjemdal er kritisk til at Ving ikke har hatt personale på flyplassen for å informere kundene sine.

— Jeg synes de burde sendt en representant til å informere. Nå hisser folk seg opp og blir unødvendige irriterte.

Grønli sier det er mange år siden turoperatørene hadde personale på flyplassene, fordi dette er noe flyselskapet og Scandinavian Ground Service, tar seg av.

— Normalt sett fungerer informasjonen. Vi får gå gjennom og se hva som er reist av kritikk, og ta det til etterretning.

— Har du forståelse for at passasjerene er frustrerte?

— Helt klart, det er en veldig ubehagelig start på ferien. De hadde sett frem til å reise til sol og varme, men blir sittende i Norge i minus 20 grader.

Ventet i minusgrader om natten

Hjemdal og de andre passasjerene satt 3,5 time på flyet i går kveld før de til slutt fikk vite at de måtte overnatte på hotell.

— Det var jo greit nok, men de hadde ikke klart å booke busser, og vi ble stående ute klokken tre om natten i x-antall minusgrader uten ordentlige klær.

Da de rundt 350 reisende skulle sjekke inn på hotellet, ble det kaos – og Hjemdal ventet i over to timer før hun fikk et rom. I formiddag fikk de ny beskjed om at flyet skulle gå klokken 15, noe det ikke gjorde.

Hun mener flyselskapet burde vært bedre forberedt på værforholdene.

— Det har vært minusgrader i flere dager.