Lavprisbutikker har klart seg bedre enn ferskvarebutikkene under finanskrisen. Coop Hordaland satser derfor på nye minivarehus med Rema-priser.

I praksis betyr det at den store matvarekjeden vil satse mindre på ferskvaredisker med egne spesialmedarbeidere, og mer på lave priser med enda mer selvbetjening.

— På Danmarksplass endret vil Mega-butikken vår til en Extra-butikk og vi har økt salget med 25 prosent, sier administrerende direktør Øystein Kahrs, i Coop Hordaland.

På Voss mener Kahrs den nye Extra-butikken er blitt den største matvarebutikken i kommunen, målt i omsetning.

— I dårlige tider etterspør kundene først og fremst lavere priser. Obs- og de nye Extra-butikkene har klart seg bedre enn supermarkedene våre med store ferskvaredisker, sier Kahrs, og viser da til utviklingen innenfor Coop-paraplyen i Norge.

Selvbetjent blir billigere - Mega-butikkene trenger en noe høyere prisstruktur på grunn av ferskvarediskene. Når disse diskene blir noe redusert og mer selvbetjent, kan vi ta prisene kraftig ned, sier Kahrs.

Den neste som står for tur er megabutikken på Nyborg i Åsane som i november skal bli ekstrabutikk.

— Det vil bli en lavprisbutikker med dobbelt så mange ulike varer som en vanlig lavprisbutikk. Disse nye butikkene vil ha mellom 5500 og 6000 ulike varer, mens en vanlig lavprisbutikk gjerne har 3000 varer, sier Kahrs.

— Målet er at vi i Coop Hordaland skal ha ti slike minivarehus med lave priser i løpet av kort tid, sier direktøren.

Åpning i Åsane om noen år Ellers vil mye av kjedens satsing her i fylket være rettet mot en ny Obs-butikk i Åsane mellom IKEA og Vestlandshallen. Dette blir det tredje og største hypermarkedet til Coop i fylket.

— Da vil vi ha hypermarkeder både i nordre, søndre og vestre bydel av Bergen, sier Kahrs, og viser til Obs-butikkene i Lagunen og på Sartor senter. I Åsane har fylkesmannen forlangt ny reguleringsplan som vil forsinke prosjektet noe. Coop-direktøren håper nå å kunne åpne dørene i Åsane om tre – fire år.

Omsetning for Coop Hordaland havnet i fjor på 2,036 milliarder kroner med et overskudd før skatt på 17,9 millioner kroner. Kjeden har ikke planer om å legge ned noen butikker i fylket.

— Vi er inne i en fornyingsprosess og investerer mye i butikkene våre. Omsetningsveksten fra 2007 til i fjor var på 12 prosent. Det betyr at vi kapret markedsandeler, hevder Kahrs.

Lavpris eller ferskvare? Si din mening.