— Jeg har vært og sett prisene fra fabrikkene i Kina og sammenliknet dette med prisene her i Norge. Jeg føler at vi absolutt har gode muligheter til å starte noe slikt, sier Petter Hordvik.

Nytt varehus

Han står i det som i løpet av våren skal bli et 1000 kvadratmeter stort varehus i Åsane. Varene har ennå ikke kommet på plass, men innen første april skal det stå alt fra barne- og ungdomsmøbler og griller til vinåpnere og kaffekanner i butikken.

Forretningsideen er enkel: Kjøp billig direkte fra fabrikken i Kina. Finnes det noe som kan selges i Norge, vil de forsøke å selge det.

Wing-Wah Hui og hans bror Sing-Wah har brukt over 30 år på å bygge et kontaktnett de nå regner med å kunne utnytte til det fulle.

De eier halvparten av den nye butikken i Åsane sammen med Hordvik, som sitter på resten av aksjene.

To grupper forbrukere

En ny forbrukermentalitet gjør det mulig å selge langt flere billige varer enn tidligere, sier førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe ved Handelshøyskolen BI.

— Når prisene faller så mye som de har gjort, får folk en annen holdning til ting. Det er ikke så farlig om de ryker. For ti år siden, da de var kostbare, tenkte vi ikke slik, sier han.

Han mener vi er i ferd med å få en større polarisering av forbrukere. En gruppe som kjøper det billige, og en gruppe som er enda mer opptatt av merker enn tidligere.

— De første kjøper kanskje en boblejakke til 499 kroner, mens den andre går over gaten og kjøper omtrent den samme jakken til 2999 kroner. Mange nordmenn vil fortsatt ikke kjøpe det billigste, vi er veldig kvalitetsbevisste.

- Velger det billige

Likevel tror Thjømøe de billige produktene vil ta en større og større andel av totalsalget.

— Mange merkevarer strever fælt nå. Folk oppfatter at det ofte er de samme fabrikkene som produserer de forskjellige merkene.

I løpet av fjorårets første elleve måneder importerte vi varer fra Kina for 19,5 milliarder kroner. Klær og elektronikk var de viktigste varene. Prisene har falt kraftig på begge deler de siste årene.

— Når man kan velge mellom en dataskjerm til 3000 og en til 7000, velger man den billige, selv om den ikke er like god. Folk tenker at man skal bytte den ut om et par år uansett.

— Hva er skjedd med kvaliteten?

— Norske forbrukere er ganske oppegående, og på grunn av et strengt lovverk om garanti slipper vi alle de skittproduktene du finner for eksempel i USA. Men det er større variasjon enn tidligere, også på kvalitet.

- Merket mindre viktig

I lokalene i Åsane forteller Hui om et firehjuls terrengkjøretøy som står like ved siden av. Merket heter Kinroad, og koster en brøkdel av de mer kjente varene.

— Produktene fra Østen er blitt mye bedre de siste årene. For 10-15 år siden var det mye rart, men nå kan kvaliteten måle seg med det meste.

Han snakker om fleksibilitet, mangel på fordyrende mellomledd, pris, kvalitet og eksklusive varer.

— Hva med merkevarer?

— Det er ikke så viktig lenger. Folk er mer opptatt av pris og kvalitet. Merkevarer har selvsagt en fordel, men det er ofte de samme fabrikkene i Kina som produserer varene med og uten det riktige merket på. Mange betaler altfor mye for varene sine.

Hui-brødrene og Hordvik håper de kan åpne fire-fem butikker i løpet av et par år. De vil også drive grossistvirksomhet.

— Hva er det egentlig dere ikke skal selge?

— Vi vil unngå elektronikk i starten, men vi er fleksible. Dukker det opp et behov, kan vi hente nye varer hver eneste uke, sier Hui.

MYE RART DET NYE KINA OG JAPAN HUSET: Denne billige ATVen kommer direkte fra Kina til Åsane.
HELGE SUNDE