– Stilig. Vi ønsket at Bergens reklame-nei skulle utvikle seg til en internasjonal greie. Nå er det flere byer som vil ta tilbake det offentlige rom, sier Trygve Svensson, nestleder i SV og en av aktivistene bak kampanjen mot Clear Channel i Bergen.

Det er ikke usannsynlig at erfaringene fra Bergen vil bli tema i en brasiliansk rettssal om kort tid. At Clear Channel led dundrende nederlag i Bergen tingrett, ser ikke ut til å ha skremt reklamegiganten.

– Forbudet mot utendørsreklame er ulovlig, og det vil vi bevise, sier Paul Meyer, direktør for den amerikanske virksomheten til Clear Channel til bladet The Economist.

Flere likhetstrekk

Striden mellom São Paulo og Clear Channel har mange likhetstrekk med den vi opplevde i Bergen. The Economist nevner da også Bergen som det fremste europeiske forbildet for São Paulo, sammen med de amerikanske statene Maine, Vermont og Alaska.

I fjor innførte politikerne i Brasils største by et forbud mot utendørsreklame. Målet var å få et vakrere bymiljø for de 11 millioner innbyggerne. Nå vil flere søramerikanske byer følge eksempelet, deriblant Rio de Janeiro og Buenos Aires.

Clear Channel nekter å godta forbudet, og har engasjert advokater for å få omgjort vedtaket. Firmaet viser til den brasilianske grunnlovens bestemmelser om næringsfrihet.

– En slik ødeleggelse av en næring ville helt sikkert vært imot loven i USA, sier Meyer.

– Bergen tidlig ute

Kommuneadvokat Helge Strand førte saken for Bergen kommune. Han hadde ikke hørt om saken i São Paulo før BT kontaktet ham, men løp ut for å finne et eksemplar av The Economist.

– Det er veldig interessant å høre. Da jeg skulle forberede saken her i byen, fant jeg ingen tilsvarende saker i Europa. Jeg har inntrykk av at Bergen var tidlig ute, sier Strand.

Han understreker at det er forskjeller på de to sakene. I Bergen var striden knyttet til en kontraktsinngåelse, mens det i São Paulo er et generelt forbud som vil påvirke allerede inngåtte private kontrakter. Men dersom São Paulo vil vite mer om hvordan Bergen vant over Clear Channel, er kommuneadvokaten mer enn villig til å ta en tur til Brasil.

Også Trygve Svensson stiller gjerne opp for brasilianske reklamemotstandere. Han mener Clear Channels steile holdning er typisk for selskapet.

Ønsker bynettverk

– Det var tydelig at direktørene ikke skjønte noe av norsk politikk og det lokale selvstyret. I stedet kom de med trusler og lokkemat. Det ga dem ikke akkurat mer tillit, sier han.

Kommuneadvokaten er forsiktig med å kommentere Clear Channels strategi, men sier følgende:

– Jeg har inntrykk at de går høyt ut på banen i slike saker, ja.

Svensson er imponert over millionbyens nye lov, som også forbyr reklame på busser og drosjer samt regulerer størrelsen på fasadeskilt.

– Det er skikkelig radikalt, og har vært nesten utenkelig her i byen.

Han er skuffet over at kommunen ikke har brukt Clear Channel-saken i markedsføringen av byen, og ser for seg et fremtidig nettverk av reklamefrie byer.

– Kanskje vi kan bli vennskapsby til São Paulo, ler han.

IKKE AKKURAT BERGEN: São Paulo har 44 ganger så mange innbyggere som Bergen og har vært sterkt preget av ulovlige reklameskilt. Men nå har politikerne fulgt etter Bergen og sier nei til utendørsreklame. ARKIVFOTO: SEBASTIAO MOREIRA, EPA