Planene breier seg over nærmere 90.000 kvadratmeter. All parkering skal flyttes under tak. Nybygget som er planlagt midt i senterkomplekset, vil strekke seg over seks etasjer — regnet fra nederste parkering til øverste leilighet/kontor.

- Hva blir prislappen?

— Du kan gange antall kvadratmeter med ca. 15.000 kroner, sier eiendomsdirektør Ernst M. Einarsen i Sartor Holding AS.

Kalkulatoren vår stopper på vel 1,4 milliarder kroner.

— Kvadratmeterprisen er noe høyere for boligene enn for næringsdelen. Vi har leietakere som står klare til å flytte inn i næringsarealene når alt forhåpentlig står ferdig i 2012/2013, sier Einarsen.

Utviklingen har vært enorm siden vi begynte i lyngrabbene med et senter på 4500 kvadratmeter, og nå er det skapt rundt 1200 arbeidsplasser her. Eiendomsdirektør Ernst M. Einarsen

**Les BTs kommentar:

Over broen etter vann**

Engelsk inspirasjon

Den bærende ideen for den sjette utbyggingen på Straume er en kombinasjon av sentervekst og moderne byutvikling. Kjøpesenteret har fått mye pepper og lite ros for utseendet. Eierne la om kursen da de bygde det som i dag kalles for Sotratrappo, et elegant trappeanlegg ved en av inngangene. Det vil inngå i den nye Festplassen.

Sartor Holding AS har hele tiden hatt tett dialog med Fjell kommune etter hvert som dristige vyer er blitt til konkrete planer for sjette etappe. Det er hentet kunnskap og inspirasjon fra blant annet Birmingham i England.

Bærekraftig senter- Vi skal være lengst fremme i Norge på det å tenke nytt om kjøpesenter. Derfor kommer bærekraftig utvikling tungt inn i planene, og vi knytter til oss en landskapsarkitekt. Straume har utviklet seg til et regiontettsted for rundt 30.000 mennesker. Det må vi ta hensyn til, sier Einarsen.

Det ble foretatt et generasjonsskifte for noen år siden i Sartor Holding AS. Nå eier familiene Einarsen og Rennedal 50 prosent hver. John Einarsen er nå administrerende direktør og Erik Rennedal er styreleder. Begge har vært med fra starten av, men gründerne har solgt seg ut av butikkene.

— Vi må forbedre oss hele tiden for det er beinhard konkurranse om senterkundene i vårt nedslagsfelt, sier John Einarsen. Han vet at strilene har kort vei over Sotrabrua til Vestkanten i Loddefjord og til Kleppestø Senter.

Korte kommandolinjer

Tallene fra senterleder Marianne Cristi Nyborg viser at Sartor Storsenter greier seg. I fjor nådde omsetningen 1,85 milliarder kroner, en vekst på 4 prosent.

Nyborg har lang fartstid fra andre kjøpesenter i Bergensregionen. Hun mener noe av forklaringen på suksessen ligger i kort avstand mellom drivere og eiere. Det gir kjappe beslutningsprosesser, og stimulerer samhandlingen innenfor senterveggene.

— Det er en bevisst politikk hos oss at butikkene skal henvise til andre i senteret hvis de selv ikke kan hjelpe en kunde, sier Nyborg.

— Vi kjører faste møter der alle butikkene er med, enten med eierne selv eller en av de ansatte. Det kjøres felles kurs i alt fra kildesortering til kundebehandling. Hvis medarbeiderne trives, vil også kundene merke det, sier Nyborg som oppdaterer seg på dette felt via jevnlige kundeundersøkelser.

Stor arbeidsplass

Fjell kommune har vokst så det har smertet, og har nå rundt 22.000 innbyggere. Gründerne Einarsen og Rennedal medgir at Sartor har fått denne utviklingen i fanget.

— Utviklingen har vært enorm siden vi begynte i lyngrabbene med et senter på 4500 kvadratmeter, og nå er det skapt rundt 1200 arbeidsplasser her, sier Einarsen.

Kundeundersøkelsene sier at innpå halvparten av kundene kommer fra fastlandet.

— Utarmer dere Bergen og sentrumshandelen?

— Hvis handelstilbudet er godt nok, vil byen alltid hevde seg. Bergen har kulturopplevelser vi aldri kan konkurrere med, sier Ernst M. Einarsen.

— Bykjernen får en annen funksjon, og sentrum må ta et oppgjør med seg selv om hva de vil være, kanskje enes om felles åpningstider, sier John Einarsen.

**Les BTs kommentar:

Gøy på landet**

Har du tro på byggeplanene?

TETT KONTAKT: Dette bildet er fra styrerommet – også kalt lunsjrommet, og er beviset på at det er kort avstand mellom eiere og de som står for den daglige drift. Fra venstre Ernst M. Einarsen, John Einarsen, Erik Rennedal og Silje Sture. FOTO: TOR HØVIK
PIONÉR: Arnold Angeltveit har vært med fra 2. byggetrinn på Straume og åpnet i 1981 med Ungdomsklær. Har overlatt driften til kone og sønn, og butikknavnet er modernisert til Instinct Menswear. FOTO: TOR HØVIK
JEVN STIM: Rulletrappene sender en jevn stim av kunder inn i Sartor Storsenter. FOTO: TOR HØVIK