Håkon Espevik og Arne Herdlevær hadde et skikkelig tålmodighetsarbeid store deler av. Fra en liten Askeladden-båt sørget de for at lensene som suger opp diesel ble lagt på riktig plass. De plukket også opp forskjellige flytende gjenstander som lå i sjøen.

Lite forurensning

Det ser foreløpig ikke ut til at det havarerte seismikkskipet har gitt noen særlige forurensningsproblemer i området. Statens forurensningstilsyn, som overvåket Byfjorden fra luften, observerte enkelte steder et tynt lag med diesel i sjøen.

— Vi har utslippene fra skipet under kontroll. Folk har rapportert om noe oljesøl og diesellukt, men det er kun snakk om små mengder som fort løser seg opp. Så lenge skipet står stødig er ikke risikoen stor. Hvis skipet skulle tippe, derimot, ser situasjonen annerledes ut. Men vi håper ikke det skjer, sier havnekaptein Gunvald Isaksen ved Bergen og omland havnevesen.

Dobbelt lag med lenser

Selve skipet er omkranset av lenser. Som en ekstra beskyttelse er det bestilt enda flere lenser, slik at det kan legges ut et dobbelt lag for å sikre at oljesøl ikke sprer seg. I går ettermiddag var et fartøy fra Kystvakten på vei til Laksevåg for å ta opp diesel fra havoverflaten like ved skipet.

— Det viktigste for oss så langt har vært å sikre båten og hindre forurensning, sier personal- og administrasjonssjef ved Mjellem & Karlsens Verft A/S, Harald Stegen, til Bergens Tidende.

Solid plassert på bunnen

Verftet holder oppsyn med skipet 24 timer i døgnet. Tirsdag formiddag ble en dykker sendt i vannet for å filme havaristen.

— Vi måtte forsikre oss om at skipet står solid plassert på bunnen. Bildene dykkeren tok viser at det er liten fare for at skipet skal krenge. Dette har betydning når redningsarbeidet skal settes i gang, sier Harald Stegen.

Flere redningsselskaper har vært på Laksevåg for å ta havaristen nærmere i øyesyn. I løpet av de nærmeste par dagene vil de forsøke å finne ut hvordan skipet best kan heves. Deretter vil redningsselskapene komme med pristilbud. Harald Stegen regner med at det kan ta to-tre uker før båten er oppe igjen. Sannsynligvis tar det minst like lang tid før det blir klart hvem som har ansvaret for at det 75 meter lange skipet sank.

Verdier kan reddes

Rederiet, WesternGeco, har godt håp om å redde verdier i skipet.

— Mye av utstyret om bord i skipet er jo ment for bruk i sjøen. Dermed regner vi med at slikt utstyr kan reddes. Dessuten er det jo slik at størstedelen av båten ligger over vann, sier pressetalskvinne Rhonda Boone til Bergens Tidende. Hun sier også at «Geco Sapphire» er et av rederiets minste fartøyer, og at rederiet ikke frykter store tap etter havariet.

I BÅT HELE DAGEN: Alt ble i går satt inn på å hindre at diesellekkasjen fra havaristen «Geco Sapphire» skulle spre seg. Håkon Espevik og Arne Herdlevær tilbrakte store deler av dagen i småbåt.
FOTO: RUNE SÆVIG