Det bekrefter daglig leder Gunder Moe i STS Norge. Årsaken er avisens første artikkel om hendelsen på Malta. Tittelen lød «I livsfare etter ecstasy-overdose», og baserte seg på uttalelser fra en maltesisk politiinspektør.

Line Marie døde samme dag som artikkelen sto på trykk.

— Avisen trykket en ekstrem påstand uten å sjekke saken godt nok. Vi ba for eksempel Dagbladet ta kontakt med St. Luke's Hospital for å sjekke opplysningene sine. Avisen fikk ikke noen kommentarer der, men valgte å kjøre historien likevel, sier daglig leder Gunder Moe i STS Norge.

Maltesisk politi, ved sersjant Charles Abdilla, beklaget allerede dagen etter at politiinspektøren skapte spekulasjoner rundt dødsfallet, og avviste samtidig alle påstander om at dødsfallet skyldtes narko.

Gunder Moe mener at artiklene har skadet både STS og Maltas omdømme som turistmål.

— Den første tiden etter disse artiklene merket vi en klar nedgang i interessen for våre Malta-turer. Heldigvis er den tilbake til normalen nå, sier Moe.

Ansvarlig redaktør i Dagbladet, John O. Egeland, var ikke informert om det varslede søksmålet da BT tok kontakt i går.

— Det du sier nå var helt ukjent for meg, sa Egeland og avviser å kommentere utspillet fra Moe.