Det er Frydenbø Sabb Motor AS som har fått oppdraget. Det skal levers 32 motorer med 370 hester i hver. De skal brukes som fremdrift på 16 kombinerte livbåter og tender-båter. Dette er båter som i tillegg til redning også benyttes til å frakte passasjerer mellom skip og land der skipene ikke kan gå til kai.

– Dette er den største enkeltordre for livbåtmotorer vi noen gang har mottatt. I tillegg har vi opsjonsavtaler som kan bety 16 motorer i tillegg, forteller administrerende direktør Arne Alrek ved Frydenbø Sabb Motor. Bedriften er et heleid datterselskap innen Frydenbø Industri AS (Frydenbø-gruppen) i Bergen.

Ordren på livbåtmotorene kommer fra det tyske livbåtverftet Fr. Fassmer GmbH i Bremen og skal benyttes om bord i to cruiseskip som bygges for Norwegian Cruise Line ved Aker-verftet Frankrike. Det er skip på 150.000 tonn som hver tar 4200 passasjerer, forteller Alrek.

Ordreverdien ligger på 5,2 millioner kroner. Motorene er fra Iveco i Italia, men blir oppgradert og kundetilpasset til livbåtbruk ved Sabb-fabrikken på Gyldenpris i Bergen. Blir opsjonene benyttet vil totalordren komme opp imellom syv og åtte millioner kroner.

De faste leveransene skal gjennomføres i 2008/2009, opsjonene eventuelt i 2010.

Sabb-fabrikken i Bergen ble etablert i 1925 og har i dag 34 ansatte og en årsomsetning på 85 millioner kroner i fjor.

FRYDENBØ SABB MOTOR