Den mest effektive oljeoppsamleren på hele Vestlandet ble liggende til kai hele lørdag, bare 30 minutters gange unna Fedje, skiver Dagbladet.

VIDEO: BTV fra Herdla | Kystdistriktsjefen | Helikopterbilder | Ryddingen

-Vi har god beredskap og både mulighet og ønsker om å delta i hjelpearbeidet. Derfor tok vi også kontakt med Kystverket ved flere anledninger for å si at vi tilbyr dem vår assistanse, forteller informasjonsleder i Statoil Mongstad, Kåre Ness, til Dagbladet.no.

Men Kystverket takket nei og ba Statoil Mongstad avvente situasjonen.

Seksjonssjef Johan Marius Ly i Kystverket har ingen forklaring på hvorfor de unngår å bruke det antatt beste oljeoppryddingsutstyret.

— Nei, kanskje det er for høy sjø? spør han.

Statoil Mogstad sier imidlertid at dette ikke er tilfellet.

Da bt.no snakket med Ness kl 11.45 i dag, hadde han ennå ikke hørt noe fra Kystverket.

— «Slurpen» står fortsatt i garasjen sin på Mongstad. Vi har fortsatt dialog med Kystverket, men har ikke fått noe beskjed om å sette «Slurpen» inn i arbeidet. Nå vil vi høre hva Kystverket sier på pressekonferansen 12:30. Vi forholder oss til at det er de som er ansvarlige, sier han til bt.no.

Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, synes det er hårreisende at Kystverket ikke benytter seg av oljeoppsamleren. Han minner om at «Slurpen» var til stor nytte etter Rocknes-forliset i 2004.

— Men også da brukte Kystverket uforståelig lang tid før de hentet båten inn. Det gikk fire dager fra forliset var et faktum til oljeopprydderen var på plass. Likevel tok den opp 55 tonn olje. Det var en tredel av all oljen som ble tatt opp etter forliset, sier Haltbrekken til Dagbladet.

scanpix