• Jeg skjønte knapt hva selgeren sa, men vi sa tydelig nei takk, sier Ruben (17). Likevel kom regningen fra TV2.

Ruben Gundersen fra Laksevåg var på jakt etter en hybel på Voss, som han tenkte å dele med to andre kamerater. Etter å ha satt inn annonse i avisen, kom det en telefon fra TV2 Torget.

— Han snakket veldig fort, og spurte om vi ikke heller ville ha annonsen vår på TV2. Han sa at da var vi garantert å få hybel, sier Gundersen.

Da selgeren begynte å snakke om prisen, ga syttenåringen telefonen til sin mor, Vigdis Olsen.

Kunne garantere hybel

— Vi hadde sagt nei flere ganger. Til slutt sa jeg at hvis vi ville ha en annonse på TV2, ville vi ta kontakt selv, sier hun til bt.no.

Det ville gå dårlig, fikk hun da høre fra telefonselgeren, for han skulle på ferie dagen etter.

— Han sa også han kunne garantere en hybel, og jeg sa jeg ville like å se den garantien. Da sa han at han skulle sende den på e-post til meg, sier Olsen.

Etter at regningen kom har hun forsøkt å komme i kontakt med både fakturabyrået og TV2 Torget på kundetelefonene, men ikke kommet i kontakt med noen av dem.

Dårlige til å luke ut selgere

Daglig leder for TV2 Torget, Magnar Bakketeig, sier at prosedyren er at selgeren til slutt i samtalen skal oppsummere salget for kunden, noe som også blir tatt opp på bånd.

— Jeg kan ikke si noe spesielt om denne saken, for den kjenner jeg ikke. Men jeg kan si noe generelt. Det er alltid enkelte selgere som ikke burde vært der. Det er ofte ungdommer som har det som kveldsjobb under studiene, og vi er ikke flinke nok til å luke ut dem som ikke burde vært der, sier han til bt.no.

Den andre siden

— Det er den ene siden. På den andre siden skjer det ofte at kunden går med på å kjøpe annonsen, og så, når båten eller bilen er solgt, finner kunden finner på alle slags argumenter for ikke å betale, sier Bakketeig.

Han sier han er fornøyd med rutinene til TV2 Torget, men ikke fullt så fornøyd med måten selgerne følger rutinene på.

— Det krever terping og terping om og om igjen, sier han, og legger til at han beklager om Ruben og moren hans har vært utsatt for en av selgerne som ikke følger rutinene.

Har du vært utsatt for noe lignende? Fortell om det i kommentarfeltet under!

REAGERER PÅ FREMGANGSMÅTEN: - Jeg ble overrasket da jeg fikk regningen i posten, sier Ruben Gundersen.