Sotrasambandet — veiprosjektet til Sotra fra Bergen Vest - har vært en het potet i mange år.

De involverte er fortsatt uenige om det meste. Nå diskuterer de bompengesatsene, som kan bli drøye å svelge for mange bilister.

Torsdag gikk Fjell-ordfører Eli Berland (H) ut i Vestnytt og antydet 35 kroner hver vei over fjorden for å få sambandet på plass.

100 kroner totalt, da er vi på smertegrensen.

Sund-ordfører Ove Trellevik

Bompenger på bro og land

Nå legger Sund-ordfører Ove Trellevik (H) på til 40 kroner, slik at han får ny vei sørover til Sund. Denne veien er et absolutt krav som Fjell ikke har tatt med i sitt regnestykke. I tillegg kan det bli 20 kroner i avgift for å kjøre nord- eller sørover på Sotra, men de som må betale på broen, vil trolig slippe.

— Jeg har ikke reflektert så mye over prisnivået, men 100 kroner totalt, da er vi på smertegrensen, sier Trellevik til bt.no.

I utgangspunktet regnes det 230 arbeidsdager i året. Hvis du bor på Sotra og jobber i Bergen, betyr det en utgift på over 20.000 kroner i året.

— Men det er snakk om rabattordninger, understreker Trellevik.

Sund-ordføreren bor på Tofterøy og mener at betalingsviljen er høyere blant de som bor langt ute på Sotra. Han ofrer gjerne firefelt over den nye broen for å få bygget veier sørover.

— Mitt oppdrag fra et enstemmig kommunestyre er å jobbe for en bedre løsning sør til Sund. Da peker tofeltsbro seg ut, sier Trellevik.

Slik vil han spare en milliard kroner, som kan flyttes til egen kommune.

Les også: Kampen om Sotrasambandet

Kommunene må bli enige

Bomprisen kan fort bli enda høyere. På andre siden av fjorden sitter Bergen kommune med minst en finger i spillet. Deres ønsker kan gjøre prosjektet vesentlig dyrere.

— Vi venter på sak fra Statens vegvesen til vedtak i bystyret om å utrede tunnel også mellom Storevatn og Liavatn. Bompengesatser er ikke avklart, og vil blant annet avhenge av om denne tunnelen skal tas inn i prosjektet og hvor mye den statlige andelen blir, sier byråd Lisbeth Iversen (KrF) til bt.no.

De tre kommunene må anstrenge seg for å bli enige. Hvis ikke kan hele Sotrasambandet falle ut av Nasjonal Transportplan.

— Vi må bli enige før høsten. Vi risikerer at det renner ut i sanden, men jeg tviler på at det er tilfelle. Det er snakk om at det finnes mellomløsninger, sier Ove Trellevik.

- Har det ikke noe å si at du og ordføreren i Fjell er fra samme parti (Høyre)?

— Man skulle tro at man klarte å finne løsninger, men det er ikke så lett parti-internt heller. Det er ulike interesser i denne saken, sier Trellevik.

Les også: Sotra-sambandet kan bli lagt på is

Vil ikke fire på kravene

Hvis alle skal få alt de peker på, fra Ågotnes i nord til Austefjorden i sør, blir prislappen trolig 8,3 milliarder. Da er 70-80 kroner i bropenger langt fra nok, med mindre staten tar en uventet stor del av regningen.

Fjells kommunes bompengeutspill er basert på en totalkostnad på 6,5 milliarder, der stat og fylkeskommune tar en tredjedel av regningen, ifølge Vestnytt.

— Jeg tror vi bør unngå en løsning som vil gi høyere pris enn 35 kroner hver vei over broen, sier rådmann Steinar Nesse i Fjell kommune.

I så fall må det kuttes i ønskelisten, men ingen er foreløpig villige til å fire på sine krav.

PS! Fredag kom også nyheten om at Folgefonntunnelen blir dyrere fra 1. april. Personbil vil koste 72 kroner og stor bil 145 kroner.

Hva er den beste løsningen? Hva er du villig til å betale? Si din mening!