Onsdag var det storaksjon mot sniking på bussene i Åsane i Bergen. Morgen og kveld ble busser stanset og samtlige passasjerer sjekket.

Nå har Securitas og Skyss talt opp: Fire prosent av de snaue 3000 kontrollerte dro hjem med gebyr (se faktaboks).

«Ikke uventet»

Totalt ble 122 personer tatt uten gyldig billett i løpet av fem timers kontroll. De må ut med 750 kroner i gebyr — til sammen 91.500 kroner.

— Jeg skulle ønsket at det lå lavere, men det er ikke uventet, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen.Fire prosent er langt over tallet Skyss har operert med. De har anslått at rundt to prosent sniker.

— Det har vi har klart å registrere tidligere med «snille kontroller», er to prosent. Men vi skal være tydelige på at vi ikke skal henge ut bergenserne som snikere. 96 prosent ble ikke tatt, sier Nilsen.

I vanlige kontroller er det iblant mulig å gå av på samme stopp som vekterne kommer på og på den måten slippe unna. Det gikk ikke an i Åsane.

Det hjalp heller ikke med gyldig mobilbillett, hvis den nettopp var kjøpt. Regelverket sier at billetten skal kjøpes i det du går om bord.

Fylkesordføreren understreker at tallene viser at de som betaler for seg, må ut med en krone mer hver gang for å dekke opp for gratispassasjerene.

13 prosent i Oslo

I hovedstaden fikk kollektivselskapet seg en overraskelse nylig.

Mens Ruter har oppgitt en snike-andel på mellom 3 og 4 prosent tidligere, viser årets tall at 13 prosent av busspassasjerene i indre by ikke hadde gyldig billett.

På trikken er tallet 10 prosent, og på T-banen 8 prosent.

— Vi mener ikke at det er flere som sniker nå, men vi har fått et riktigere bilde, sier pressekontakt Trond C. Brekke i Ruter til Aftenposten.

Ruter mener de kan ta inn 100 millioner kroner mer årlig hvis de får snikingen ned til 5 prosent. De ønsker også å heve gebyret til 1100 kroner.

Koster millioner

BT har tidligere skrev at Skyss bruker fem millioner kroner på vektertjenester hvert år. Inntektene fra gebyrer veier ikke opp kostnadene Skyss har på kontrollvirksomheten.

Men det legger ingen demper på aktiviteten.

— Dette er et prioritert område. Det er viktig av preventive hensyn. Folk skal vite at de kan bli kontrollert, sier Nilsen.

Og Skyss varsler nye storkontroller.

— Det kommer flere i nærmeste fremtid, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Lundberg Berntzen.

Diskuter saken under: