• To av oss var inne i bøyene, mens to andre klamret seg fast på utsiden og kjempet for å holde seg over vannet. Vi byttet plass med jevne mellomrom, men til slutt slapp Pascal taket av utmattelse.

Det er en rå og hjerteskjærende historie den franske fiskeskipperen Jean-Yves Barbeau forteller etter det tragiske forliset på vestkysten av Frankrike natt til mandag.

42-åringen fra Les Sables-dýOlonne på den franske atlanterhavskysten opplevde sitt livs mareritt. Sammen med fem av mannskapet lå skipperen til køys og ante fred og ingen fare da tråleren «Cistude» ble rent i senk av den norske kjemikalietankeren «Bow Eagle».

— Vi våknet av et forferdelig slag mot båten etterfulgt av et øredøvende brak. Båten ble kastet rundt. Vi rakk så vidt å hive ut to livbøyer, og så lå vi i sjøen, forteller han Barbeau til avisen Ouest-France, som kommer ut i Nantes.

Ni timer i sjøen

Da tankbåten traff fiskebåten, oppstod det naturligvis panikk.

— Vi kom oss ut. Vi skrek for å vekke oppmerksomhet om bord i tankbåten, men den bare fortsatte. I det den passerte oss, gikk tråleren rundt slik at vi ble slynget på sjøen. Vi rakk ikke å få på oss klær. Det var så vidt vi fikk med oss to livbøyer. Nødraketter var ikke å tenke på, men vi fikk utløst en signalbøye.

Skipperen forteller at de var fire som klamret seg til de to livbøyene. Etter at kollegaen Pascal ikke klarte å holde seg fast i bøyen lenger, greide de tre som var igjen å binde de to livbøyene sammen.

— Da kunne én av oss plasseres i midten, forteller Barbeau.

— Vi tilbrakte ni timer i sjøen, uten noen som helst beskyttelse. Jeg hadde bare underbuksen på. Portugiseren bare en t-skjorte. Vi holdt ut ved å bevege oss og snakke med hverandre. Når kramper oppstod, jobbet vi for å komme over det. Det gjaldt å holde motet oppe og ikke miste håpet. Når én av oss brøt sammen, hjalp de to andre.

Ut på morgenen ble de tre oppdaget av fly som var på leting. Flåter ble kastet ned, men allerede før de kunne ta dem i bruk, ble de plukket opp av tråleren «Silur», også den fra Les Sables-dýOlonne og i følge med «Cistude».

Eneste vitne døde

Hvordan dette kunne skje, kan skipperen ikke si noe om.

— På broen var bare én mann på vakt. Han var det eneste vitnet til det som skjedde, men han mistet livet, sier Barbeau.

Skipper Jean-Yves Barbeau og den andre franskmannen som overlevde, Thierry Moulic, er nå tilbake i Les Sables-dýOlonne etter å ha blitt undersøkt på sykehuset i Brest. Den tredje overlevende, portugiseren Manuel Neves Villa Cova, er også reist hjem.

Men kollisjonen med den norske tankeren har satt sine spor.

— Jean-Yves hadde to sammenbrudd på under fem minutter, forteller hans kone til Ouest-France. ý Etter en stund begynte det igjen. Vi måtte bare få ham på sykehus igjen, sier hun, og opplyser at han vil bli tilbudt psykiatrisk hjelp hvis han trenger det.

Russisk rulett

På havnen i Les Sables-dýOlonne raser fiskerne mot den norske tankeren som bare stakk av fra ulykkesstedet. Samtidig er de klar over at en kollisjon kan skje hvem som helst og når som helst i det farlige farvannet utenfor Bretagne, som er et av de mest trafikkerte i hele verden.

— Det er russisk rulett å dra ut der. En kollisjon kan forekomme hver eneste dag i denne skipsleden, sier en fisker til nyhetsbyrået AFP.

HARD PÅKJENNING: Jean-Yves Barbeau var en av de tre som overlevde.
FOTO: BEP/LE TELEGRAMME