Natt til 1. januar mistet Furnes livet på E 39 i Lindås kommune. Han var edru. Bilføreren som kom imot, hadde en promille på 1,53, opplyser politiet til bt.no.

7. februar døde Karsten Stall Osmundsen i en trafikkulykke i Hjelmåstunnelen, også det på E 39, og ikke langt unna stedet der Furnes omkom. Familiefaren var på vei til arbeid. Bilføreren som kom imot var ruset.

OMKOM: Frode Furnes mistet livet i en trafikkulykke i Lindås natt til 1. januar 2012.
PRIVAT
OMKOM: Karsten Stall Osmundsen mistet livet i en trafikkulykke i Lindås om morgenen 7. februar 2012.
PRIVAT

— Prøvene viser at denne bilføreren var påvirket av narkotiske stoffer tilsvarende en promille på 1,20, opplyser Jan Grahl-Madsen.

Ingen vitner

Han er politiets påtaleansvarlige i begge sakene. Grahl-Madsen sier til bt.no at det ikke er tatt ut tiltale i de to sakene. Begge de to bilførerne har derfor fortsatt status som siktet.

Det var heller ingen mennesker som var direkte vitner til de to ulykkene. Da folk kom til, var ulykkene allerede skjedd.

Uten midtrekkverk

E39 er veien som har tatt flest liv på Vestlandet det siste tiåret. Normalt sett, på grunn av den høye trafikken, skulle veien hatt enten midtrekkverk eller vært firefeltsvei.

— I stedet er det tofeltsveier uten midtrekkverk. Faren for møteulykker blir høyere, sa Tor Høyland, senioringeniør i Statens vegvesen, til bt.no tidligere i år.

bt.no har vært i kontakt med familiene til Frode Furnes og Karsten Stall Osmundsen. Gjennom sin advokat sier Stall Osmundsens enke at hun er glad for at det settes fokus på kjøring i rus. Hun håper at oppmerksomhet rundt dette kan bidra til at færre kjører når de er påvirket.