Her kan du sjekke hele rangeringen til Forbrukerrapporten

Bergen kommune er på en delt 9. plass blant fylkets 33 kommuner.

18.000 henvendelser

Forbuker-rapporten har testet hvordan folk blir mottatt når de henvender oss til kommunene på internett, ved personlige e-posthenvendelser og telefonsamtaler. I tillegg har Forbruker-rapporten sett på hva de kommuneansatte kan om lover og regler.

Bladets medarbeidere har gjennomført nesten 18.000 deltester, der de har utgitt seg for å være innbyggere av kommunen, mulige tilflyttere, pårørende og som student.

Basert på testen er alle kommunene gitt en poengsum, der maksimal oppnåelig sum er 100.

Stord kommune kommer klart best ut av det blant hordalandskommunene, med 73 poeng. På de neste plassene følger Kvam, Fusa og Eidfjord.

Fornøyd Stord-ordfører

Stord-ordfører Magne Rommetveit (Ap) er godt fornøyd.

— Da vi skulle pusse opp deler av det litt shabby rådhuset vårt, valgte vi å prioritere kundetorget. Dessuten ble vi folkevalgte flyttet ned i første etasje. Vi skal være nær folk og ikke gjemt bak rådmannen i fjerde etasje, sier han.

De minste dårligst

Flere av de minste kommunene i Hordaland kommer langt nede på rangeringen. Aller nederst er Jondal (35 poeng), Masfjorden (37) og Øygarden (39).

Moderniseringsminister Morten A. Meyer (H) ser ingen grunn til at småkommunene skal være dårligst på service.

— Vi blir her stilt overfor noen sjokkerende dårlige resultater, og det er ofte de kommunene med de beste økonomiske rammebetingelsene som yter den dårligste servicen, sier Meyer til NTB.

Osterøy ikke på nett

Tre kommuner i Norge mangler egen nettside. Osterøy er en av dem.

— Du kan godt si det er flaut. Da jeg overtok som ordfører for et drøyt år siden var det ikke engang internett-tilgang på ordførerens kontor, sier ordfører Kari Fosseid Aakre (Ap).

DÅRLIGST: Jondal kommune har dårligst service i fylket, i følge Forbruker-rapporten. FOTO: HELGE HANSEN
HELGE HANSEN
BEST: Stord kommune er best på service i Hordaland. Her ser vi havnen i Leirvik.