Søndag morgen vedtok landsmøtet å ikke mene noe om noen konkrete jernbanestrekninger.

Sterke reaksjoner

Det betyr at partiets landsstyre skal foreta disse prioriteringene på et senere tidspunkt. Landsmøtet, som bare samles hvert annet år, skal ikke bestemme noe som helst i sakens anledning.

Det var miljøvernminisiter og nestleder Bård Vegar Solhjell som foreslo dette, i egenskap av leder for redaksjonskomiteen. Den hadde jobbet i mange lange timer med også denne saken, men ikke kommet frem til noe alle kunne samles om.

Forslaget fra Solhjell skapte sterke reaksjoner, ikke minst fra Hordaland SV.

Roet gemyttene

Men etter at sjefen selv, partileder Audun Lysbakken tok ordet, roet gemyttene seg. Lysbakken sa:

— Dersom noen tror eg har tenkt å gå ut i valgkampen uten at SV mener noe om Bergensbanen, tar de grundig feil.

Dermed støttet han tanken om at det er partiets landsstyre som senere skal prioritere mellom banestrekningene. Og at dette skjer i god tid før valgkampen begynner.

SVs landsstyre består av sentralstyret, fylkeslederne og et knippe direktevalgte representanter.

- Svekker sjansene

Venstres nestleder Terje Breivik er svært overrasket over at SV ikke prioriterer Bergensbanen, ikke minst med tanke på at SVs partileder Audun Lysbakken er fra Bergen og stiller til valg i Hordaland.

— Det er veldig rart at ikke SV vil prioritere et så viktig samferdselsprosjekt som Bergensbanen i programmet sitt. Det svekker sjansene for at en rødgrønn regjering kommer til å ruste opp Bergensbanen.Et program er en kontrakt med velgerne.Det er bare å konstatere at SV ikke vil ha Bergensbanen med i den kontrakten sier Breivik.

— Dette viser at det er avgjørende for Bergensbanen at jernbanepartiet Venstre kommer i regjering. Vi prioriterer Bergensbanen både i våre budsjetter og i vårt stortingsvalgprogram for neste periode, sier Breivik.

Vil prioritere opprusting

Venstre foreslo i statsbudsjettet 200 millioner til Bergensbanen for å sikre oppstart av arbeidet i Ulrikstunnelen allerede i 2013 og for å komme i gang med arbeidet på Vossabanen. Venstre har også med Ringeriksbanen i programmet sitt som endelig blir vedtatt på landsmøtet til våren.

— Venstre går inn for å inkludere Ringerikstunnelen i InterCity-satsingen, og avsetter penger til det prosjektet. Vi går inn for å forkorte Bergensbanen i begge ender, sier Breivik.

— I en blågrønn regjering kommer Venstre til å prioritere opprusting av Bergensbanen, sier Breivik.