Det var SAS' rute SK 869 fra Bergen til København som fikk problemer få minutter etter avgang. Flyet hadde 139 passasjerer og et mannskap på fem om bord.

Snudde etter et kvarter

Flyet lettet klokken 16.45, og ga klokken 17.02 beskjed om at det måtte returnere på grunn av varmgang i en motor. Klokken 17.20 landet flyet kontrollert.

— Vi hadde full beredskap når flyet landet. Brannbiler og ambulanser sto oppstilt langs rullebanen, men heldigvis landet flyet uten problemer, sier driftssjef Lasse Solberg i Avinor til bt.no.

Bergen brannvesen, politi, luftambulanse og Haukeland universitetssykehus var også i bered-skap under landingen.

- Rutine

Avinors terminalsjef Alf Sognefest sier til bt.no at landingen foregikk kontrollert og uten dramatikk.

— Det var instrumentene som indikerte varmgang like før landing, og da er det rutine med full beredskap, sier Sognefest.

- Litt dramatisk

Stasjonssjef Oddmund Sylta i SAS bekrefter at det var indikasjoner på oppheting av rør bak i flyet.

— Kapteinen valgte da å returnere. Landingen gikk helt uproblematisk, sier Sylta.

— Var dette en dramatisk situasjon?

— Litt dramatisk for passasjerene blir slike ting alltid. Det er jo mye brannbiler og sånt som blir stilt opp, sier Sylta.

Fant feilen

Teknikere gikk i ettermiddag gjennom flyet, og fant feilen.

— Det var en slange som hadde hoppet av et rør i lasterommet. Det er nå fikset, og flyet vil gå til København i 18.30-tiden, opplyser SAS-sjefen.