Flyet var i 5000 fots høyde og holdt fortsatt på med oppstigningen fra Bergen lufthavn Flesland da alarmen gikk ved 13-tiden.

— Vi kan bekrefte at rute 4164 fra Bergen til Trondheim var involvert i en episode i dag, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens.

Reddet av sikkerhetssystem

Passasjerene kan takke varslingssystemet TCAS om bord i Boeing 737-flyet for at piloten ble varslet i tide.

— Systemet slås på når et annet fly kommer tett på og det begynner å bli alvorlig, sier Meisingseth.

Hvor nært det andre flyet var, er uklart. Ifølge flyselskapet var det trolig et lite propellfly som skapte den farlige situasjonen. Avinor opplyser til bt.no at småflyet var ute på et flyfoto-oppdrag nord for Flesland da situasjonen oppsto.

Passasjerene opplevde svalestupet over Herdlefjorden nærmest som en tur med berg- og dalbane, ifølge ibergen.no. Nettstedets redaktør, Henrik Færevåg, var blant de 115 passasjerene.

Hyling i kabinen

Også BT-journalist Jørn-Arne Tomasgard var med på flyet.

— Det var en del hyling og skriking i kabinen da flyet nærmest falt, men jeg fikk ikke inntrykk av at situasjonen var dramatisk. Det virket som om vi gikk inn i en luftlomme. Piloten sa over høyttaleren like etter at han hadde vært nødt til å foreta en oppbremsing på grunn av møtende trafikk, sier Tomasgard til bt.no.

Journalisten var på vei til Trondheim for å dekke Branns kamp mot Rosenborg. Blant passasjerene var flere ansatte i Brann.

Vil bli undersøkt

Hendelsen vil bli innrapportert til Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen, opplyser SAS Braathens til bt.no.

— At det gikk bra, viser at de systemene vi har investert i for å bedre sikkerheten, fungerer slik de skal. Alle våre fly er utstyrt med TCAS-systemet, sier Meisingseth.

Også Avinor vil undersøke hendelsen. Allerede i morgen vil en gruppe eksperter gå gjennom radarbilder fra luftrommet nord for Bergen, for å se hvordan nærkontakten kunne skje.

— Vi har konstatert at har vært en alvorlig hendelse. Vi setter i gang det apparatet vi har for å få alle fakta på bordet og finne ut om det er ting vi bør rette på, sier Per Harald Pedersen, leder for alle kontrolltårnene i Norge, til bt.no.

SAS