Det sier driftssjef i Avinor ved Bergen Lufthavn på Flesland, Lasse Solberg til Bergens Tidende. Han er sjef for mannskapene som brøyter flyplassen.

— Det er flott å være sjef for denne avdelingen. Jeg er imponert over at brøyterne klarte å holde flyplassen åpen med bare korte perioder stenging i det intense snøværet onsdag, samtidig som det var kaos i timevis på veiene i bergensområdet, sier han.

Fra Nesttun til Os

— Rullebanen er ca. 3000 meter lang og 45 meter bred. Det tilsvarer et areal lik arealet på veistrekningen fra Nesttun til Os. I tillegg kommer banen flyene takser på og flyoppstillingsplassen ved terminalen. Det er med andre ord svære arealer som skal ryddes for snø, sier Solberg.

Til å ta hånd om snøen på flyplassen, kjøres det brøytekolonne på seks kjøretøyer. Fremst kjører fire såkalte sweepere, lastebiler med snøplog og tilhengere med en bred, roterende stålbørste som river opp snø og is. Kraftige vifter på tilhengerne blåser snø og is ut til siden.

Sist i kolonnen følger en snøfreser som kaster snøen og isen etter de fire sweeperne langt ut til siden - om nødvendig 50 meter av gårde.

Lederen av kolonnen sitter i en spesialinnredet kommandobil. På slep etter denne bilen er en liten vogn med utstyr som måler friksjonen mot asfalten på rullebanen. Hver eneste meter kan sjekkes for friksjon. På denne måten kan man ha kontroll på om flyene har god bremseeffekt.

Underkjølt regn verst

— Som oftest er det tilstrekkelig å brøyte rullebanen, men det hender at bakken er frosset idet det begynner å regne. Underkjølt regn skaper såpeglatt rullebane. Dette er det verste vi kan komme ut for. Da sprøyter vi kjemikalier på rullebanen. Kjemikaliene er ikke miljøskadelige. Selv om vi sprøyter, kan det i sånne tilfeller være så glatt at vi må stenge flyplassen for flytrafikk, sier Solberg.