• Jeg liker motbakker og at det blåser friskt på toppene.

Det sa Paal Fennell da han begynte i jobben som sjef for NAV Hordaland i sommer.

Nå har han fått motbakker nok, og har ingen kommentar til den overraskende avgangen fra topplederjobben.

I en periode fremover skal Fennell «være disponibel» for fylkeskontoret, men han bekrefter at han ikke lenger har noen oppgaver i NAV Hordaland. I går var han ikke på jobb, men brukte tiden på treningstur og til å gå til frisøren.

Trenger tid

— Nå trenger jeg noen måneder på å tenke gjennom tingene og bestemme meg for hva jeg skal gjøre videre. Jeg er åpen for nye oppdrag, men vet ennå ikke hvilken type jobber jeg nå kan få. Jeg vet jo heller ikke om jobbtilbudene akkurat står i kø, sier Fennell, som fortsatt ønsker å bo i Bergen.

Den tidligere direktøren i Mattilsynet skulle rydde opp i køene og effektivisere virksomheten. I stedet gikk han på smell etter smell. Her er noen eksempler fra tabbelisten:

1) I august lanserte NAV Hordaland en lang rekke krisetiltak for å få bukt med den lange saksbehandlingstiden og de voksende køene. Etter et halvt år i sjefsstolen er køene like lange. Ventetid for å få behandlet uføretrygd er nå på gjennomsnittlig syv måneder - det samme som før Fennell begynte i jobben. Ventetiden for utbetaling av dagpenger til arbeidsledige har økt, og er nå på seks til åtte uker.

2) I august gikk Fennell ut og sa at noe av forklaringen på den lange saksbehandlingstiden var at folk skriver for dårlige søknader. Utsagnet resulterte i en storm av protester fra rasende brukere som mente at Fennell prøvde å skyve ansvaret for ineffektiv saksbehandling over på dem.

3) I desember ble det klart at Hordaland i løpet av året hadde ansatt 80 flere personer enn det var penger til. Nyansettelsene fortsatte selv etter at Fennell hadde vært med på å innføre full stillingsstopp.