Onsdag lanserte det irske flyselskapet sin første lavprisrute til Vestlandet. Selskapet tar sikte på å frakte 100.000 passasjerer årlig, og regner med stor etterspørsel på hele Vestlandet. Ifølge Ryanairs internettsider skal man ha en fastpris på 691 kroner hver vei, altså 1382 kroner for en tur-returreise mellom Haugesund og London. Det er ikke lagt ut andre prisalternativer.

Den nye ruten mellom Haugesund og London skal flys fem dager i uken fra og med onsdag 30. april. Helganes lufthavn på Karmøy er valgt fordi man der får hele 90 prosent rabatt på flyplassavgiftene. Avinor (tidligere Luftfartsverket) har så langt ikke vært villig til å gi de samme rabattene på Flesland og Sola.

Buss og hurtigbåt

Både HSD og Kystbussen melder seg på i konkurransen om bergensere som vil satse på billige flybilletter fra Ryanair.

— Dette er helt klart interessant for oss. Vi vil se nærmere på hvordan vårt ruteopplegg med hurtigbåtene kan tilpasses Ryanairs ankomst- og avgangstider i Haugesund. Her kan det bli et interessant marked i Bergen også, sier informasjonssjef Arild Sondre Sekse i HSD til Bergens Tidende.

Kystbussen har allerede søkt om konsesjon for egen flybuss mellom Bergen og flyplassen på Karmøy. Selskapet vil også vurdere om man kan få til pakkepriser som inkluderer både buss og fly.

— I tillegg til at Kystbussen går regelmessig mellom Bergen og Stavanger, vil vi gjerne ha en flybuss som går direkte til Helganes lufthavn. Her utgjør både lokalbefolkningen på Vestlandet og tilreisende turister et interessant marked. sier bussansvarlig i Kystbussen, Henry Vestvik til Bergens Tidende.

Store fly

På den nye ruten tar Ryanair etter hvert sikte på å bruke et av sine største fly av typen Boeing 737-800 med nærmere 180 seter. Men for å kunne bruke denne flytypen, må rullebanen på Karmøy utvides fra dagens 1600 meter til 2000 meter. Kommunene og en rekke bedrifter på Haugalandet har allerede etablert et eget selskap med formål å få finansiert og gjennomført rullebane-prosjektet. Inntil rullebanen er blitt lengre, må Ryanair bruke et mindre fly med maksimalt 100 seter.

I SAS er man overrasket over å få en ny London-konkurrent på Vestlandet allerede til våren.

— Men vi er forberedt på at nye lavprisselskaper hele tiden dukker opp. SAS har en annen profil med et helt annet rutenett og servicenivå enn det Ryanair tilbyr. Samtidig må vi hele tiden svinge oss rundt og være kreative i forhold til lavprisselskapene. Så vi tar denne utfordringen også, sier salgssjef i SAS i Bergen, Arnt Haugland til Bergens Tidende. Han legger til at det er for tidlig å si noe om hvorvidt SAS møter den nye konkurrenten med nye pristilbud mellom Bergen og London.