Politiet pågrep onsdag formiddag to medlemmer av mannskapet, mistenkt for å ha ført skipet i påvirket tilstand. Mennene er i 30-årene og kommer begge fra Russland.

— Vi har indikasjoner på at de var beruset, sier operasjonsleder Svein Lyssand ved Hordaland politidistrikt.

Mennene har avlagt blodprøve og er nå avhørt.

— De er siktet for føring av skip i beruset tilstand, sier etterforskningsleder Bjørn Hagen ved politiets avdelingskontor Sotra og Øygarden.

Det er det bergensbaserte selskapet Wilson ASA som eier skip. Driftssjef Jon Are Gummedal er ved 17.30-tiden på vei ut til «Wilson Rhine» for å få svar på hva som har skjedd.

— Dette er fullstendig uakseptabelt, sier Gummedal til bt.no.

De mistenkte russerne blir nå sendt hjem. Hvis også blodprøvene viser at de var beruset vil de miste sertifikatet.

— Da mister de også jobben, sier Gummedal.

Fikk ikke kontakt

Skipet var på vei til Straume på Sotra med stål natt til onsdag. Den kom sørfra og skulle ta om bord los i Korsfjorden.

På losstasjonen på Viksøy på Sotra satt mannskapet og ventet på båten da losen plutselig oppdaget at noe var galt.

— Kollegaen min satt og fulgte båten på skjermen, mens vi ventet på å dra ut. Plutselig ser han at båten ikke svinger inn mot Korsfjorden som den skal, men fortsetter på samme kurs, forteller losbåtfører Nils Magne Vardøy ved losstasjonen på Viksøy til bt.no.

Losbåten forsøkte å kalle opp båten, men fikk ikke kontakt. Det gjorde heller ikke trafikksentralen på Kvitsøy i Rogaland eller Rogaland radio.

— Vi snakket med trafikksentralen på Kvitsøy og fikk beskjed om å dra ut med losbåten for å forsøke å oppnå kontakt med ham, sier Vardøy.

I mellomtiden nærmet båten seg faretruende grunnen Storebåen.

— Den passerte helt oppi Storebåen. Det kan ikke ha vært mer enn et par meter før han ville ha truffet grunnen, sier Vardøy.

Alarm

Han forteller at Rogaland radio forsøkte å oppnå kontakt med båten ved å sende en alarm via VHF-radioen.

— Da vi nærmet oss, så vi at han brått forandret kurs, og da klarte vi endelig å oppnå kontakt med ham, sier losbåtføreren.

Vardøy sier at kapteinen må ha sovet og at han ble vekket av det digitale alarmsystemet ombord.

Da var skipet bare én nautisk mil fra å treffe land på Golta på Sotra.

— Han gikk med 9,5 knops fart og ville trolig ha kjørt rett på land i løpet av seks minutter, sier Vardøy.

Losbåten fikk ham inn på rett kurs og etterhvert kunne losen gå over på skipet og legge kursen mot Straume.

Båten var ved 6.30-tiden på vei inn til kai til Straume på Sotra.

I siste liten

  • Det ble oppdaget at båten var på vei mot en grunne. Vi fikk i en tid ikke kontakt med kapteinen, sier redningsleder Siv Namork ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge.

Ifølge redningslederen var det ikke mye som skilte fra en mulig katastrofe.

— For å si det slik: Skipet var svært nær ved å gå på land, sier Namork.

Hovedredningssentralen sendte et Sea King-redningshelikopter i luften - i tilfelle skipet skulle kollidere med grunnen.

Ifølge Namork er det russisk mannskap på skipet.

— I siste liten fikk vi kontakt med kapteinen om bord, sier hun.

Detektor

En bevegelsesdetektor om bord i båten skal løse ut en alarm hvis mannskapet sovner og det ikke er bevegelse i styrehuset.

Administrerende direktør Øyvind Gjerde i Wilson ASA er usikker på om denne alarmen har gått.

— Alarmen er nettopp testet, og den virker. Den videre politietterforskningen vil vise hva som har skjedd. Vi tar denne saken veldig alvorlig, sier Gjerde.