I går kveld var det russedåp, og nå har årets avgangselever endelig lov til å ha på seg russeklær. Det har de kjøpt mye av, så nå er de å se overalt. I gatene, om bord på et ukjent antall russebiler. De kaller det å rulle når de er ute og kjører. I tiden som kommer skal basstunge russelåter hamre ut av anlegg verd flere hundre tusen kroner. Mens diskolysene blinker og noen nyter alkohol. Russen har gledet seg til dette lenge. BT har snakket med folk fra alle de åtte bussene.

— Vi er opptatt av lover og regler, selv om russebuksen er på, sier Skjalg Solhaug på russebussen «Saga 2012».

Den lengste bussen

Sebastian Breivik Soleim er sjef på den 18 meter lange "Illuminati". Han forteller om alt guttegjengen har tenkt på: At det skal være god plass i midtgangen, lett å komme seg til nødutgangene. Å unngå skarpe kanter inni bussen. At de tunge høyttalerne er skikkelig festet.

— Alt det tekniske skal være på stell. Og vi må ikke være for mange med når vi ruller, oppsummerer bussjefen.

Innspurten er i gang, bussen står parkert under Nygårdsbroen. Guttene sager og hamrer, skal ta natten til hjelp. Om få timer skal alt være klart.

De røyker sigaretter. Løper rundt mellom svarte bossekker, maling, grus og plankebiter.

Lyden på musikken skrus opp.

— Vi har kjøpt inn spesiallagede ørepropper. Vi vil jo ikke ødelegge hørselen. Du kan si at vi kunne skrudd ned lyden, men høy lyd er litt av greien, sier Sebastian Breivik Soleim og smiler.

Tre sjåfører

Alle russebussene har leid inn faste sjåfører. De fleste av disse har kjørt russebuss før. "Wise Guys" har for sikkerhets skyld avtale med tre sjåfører.

— Vi vil være sikre på at vi kan rulle når vi vil rulle, forklarer Mohammed Sarmadawy.

Vilde Bjånesøy på "Bermuda Triangle" sier at deres sjåfør har krevd å få en dør mellom seg og passasjerene.

— Han vet hva det går i, sier Bjånesøy.

Noen av bussene har kostet mange penger. Guttene på "Original Zephyr" sier de har brukt rundt en million. I likhet med flere andre begynte de å jobbe dugnad og tjene penger til bussen allerede i første klasse.

Rullesjefer

Det er vanlig at russen bytter på å være "rullesjef". De skal være delvis edru og ta ekstra ansvar. Ha kontroll på hvem som er med og at alle er om bord før bussen ruller videre.

På "Pan Am" går jentene rullesjef-vakter to og to. De har, i likhet med samtlige bergensrussebusser, totalforbud mot narkotika. Tonje Fyllingsnes sier at de ikke er ute etter å bryte noen lover. At det finnes grenser for hvordan en kan oppføre seg, selv om en er russ.

Alle bussene har laget interne regler. Noen har skrevet kontrakter, fått hjelp fra advokater eller venner som tar juss. Hvis noen ødelegger noe, må de betale.

Ofrer seg

Typiske regler er at alle skal sitte i ro mens bussen kjører, eller sette seg ned hvis politiet kommer. Det er kun lov å gå opp på taket når bussen står i ro. Bare så og så mange om gangen. Ikke for mange om bord i bussen når den ruller.

Mange har avtalt at de skal ta vare på hverandre.

— Vi er innstilt på å ofre halve kvelden for å hjelpe hvis noen sliter, sier Skjalg Solhaug på "Saga 2012".

INNSPURTEN: Få timer før russetiden omsider var i gang, bygget "Illuminati"-russen kasser rundt setene som er forsvarlig festet i bussen deres.
VEGAR VALDE
"PAN AM": Jentene på denne bussen har forberedt de neste ukene helt siden første klasse. Blant annet har de jobbet dugnad på Brann Stadion.
PAN AM
"ORIGINAL ZEPHYR": Russepresident Petter Krogh Nilsen og vennene hans har skiftet alt innvendig siden denne bussen rullet med forrige kull av Fana-russ. "ORIGINAL ZEPHYR"
ORIGINAL ZEPHYR