JENNIFER FOSSNES

Siden 50-tallet har politikerne forgjeves prøvd å kontrollere eller fjerne russefeiringen. — Russetiden er et overgangsritual og viktig for identitetsdannelsen, mener sosiolog Allan Sande.

Bergens mest gjennomførte russebil «Pink Panties» er utstyrt med sminkebord, paljetter og rosa g-streng truser. Alt er lagt opp til en heidundrende, tradisjonell feiring. - Så lenge den røde drakten er på, er det trykt å leke, mener sosiolog Allan Sande.

Siden 50-tallet har politikerne prøvd å kontrollere eller fjerne russefeiringen.

Fram til 1970 begynte russetiden 16. mai og varte til sommerferien. For å redusere feiringen ble eksamen flytte til etter 17 mai. Men da flyttet elevene bare russetiden til før nasjonaldagen.

— Den beste måte å få russen til å dø ut på er å gi dem blankofullmakt. Men slik tenker ikke departementene i dag, sier Allan Sande. Han har skrevet doktorgradsavhandling om russefeiring,

Sande tror at hvis departementet hadde gitt russen frie tøyler, midler til revy og mer spillerom, ville det ikke vært noe å gå i opposisjon mot, og russefeiringen vil dø ut.

- Spøk med fremtiden

Sande mener russetiden er viktig.

— Russefeiring er et overgangsritual som har tatt over konfirmasjonens funksjon, sier han. Han sammenlikner tradisjonen med karnevalet i Latin-Amerika.

— Russetiden er omvendt verden, der ren og snill er det verste en kan være. En skal snu samfunnet på hodet.

Sande fremhever russeknutenes tabubrudd og russens ydmykelse av barn som en viktig del av ritualet.

— Når man er russ spøker man med fremtiden. Dette gjøres ved å få barn til å krabbe på gaten for å få kort. Så ydmykes de enda mer når de leser de grove vitsene som er på kortene, hevder sosiologen.

De aller fleste samfunn markerer endring i livsfase. Sande mener at en skaper sin egen identitet gjennom russetiden

— Er det ikke paradoksalt at en former sin egen identitet ved å gå likt kledd og følge knuteregler andre har laget?

— Det er konform, men det gjøres i lekens trygge ramme. Det føles mer risikabelt å forme sin egen identitet alene, mener Sande.

Kidnappet statsministeren

De siste årene har russen fått skryt for å ha blitt snillere. Kanskje i forhold til året før, men i et større tidsperspektiv har forholdene endret seg drastisk.

Sande forteller at prinsesse Ragnhild var en sentral del av feiringen på femtitallet, da russen spiste ertesuppe på slottsball, og festet på Skaugum.

— De kidnappet Per Borten! Jeg tror ikke det hadde gått så bra om russen bortførte statsministeren i dag, ler Sande.