— Det blir større press hvert år. Det er nok en smitteeffekt fra Østlandet, sier president for bergensrussen, Iselin Stellberg.

Budsjettene vokser årlig, og russebussene har ofte budsjetter på mellom en halv og en million kroner.

— Det er syke budsjett, mener russepresidenten.

Organisasjonen Russens Organisasjonskomite (ROK) som i flere år har jobbet med russearrangementer mener russebussene reflekterer samfunnet.

— Den yngre generasjonen lærer av de eldre. Utviklingen er ikke spesiell hvis man sammenlikner med bilparken generelt i Norge. Stadig flere kjøper nye, dyre biler, sier kreativ leder, Christian Bernt.

Blir små bedrifter

Med store budsjetter, sponsorinntekter og en rekke underleverandører har russefeiringen for mange avgangselever blitt et lynkurs i praktisk næringsliv.

— Russebussene er blitt små bedrifter med økonomiansvarlige som går i møter med en rekke drevne leverandører. Russebransjen har opplevd en stor vekst de siste årene, forteller Bernt.

Anslag som er blitt gjort tidligere tilsier at bransjen omsetter for milliarder i året.

— Hvis 40.000 russ bruker flere tusen kroner hver i snitt, blir dette mye penger, sier Bernt.

Han er opptatt av å regulere bransjen, slik at russefeiringen fortsatt blir en god erfaring.

— Det er viktig å ikke bare fordømme russens pengebruk på russebusser, men også hjelpe dem i møtet med svært erfarne selgere som ønsker avtaler med dem. Mange 19-åringer er uforberedt på dette, sier han.

- Enorm kommersialisering

Norsk Skolelederforbund er bekymret for utviklingen med stadig flere busser og økning i russeindustrien generelt.

— Med russebussene har vi sett en enorm kommersialisering av russefeiringen og utgiftene er blitt skrudd i taket, sier nestleder i skolelederforbundet, Jens Nicolaisen.

Han er svært skeptisk til tendensen, og har sett sterke økonomiske interesser som står i bakgrunnen og tjener svært gode penger på russefeiringen.

— Dette er for så vidt ikke et problem i seg selv, men problemet er at det økte fokuset på dette har ført til at fokus tas vekk fra skolearbeidet i perioden.

Selv trodde han kjøpepresset i russetiden hadde nådd et tak for noen år siden.

— Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro lenger. Forbruket bare stiger og stiger, og en standardpakke med russedrakt koster 4000 kroner i dag, sier han.

Russebussene sprer seg

Anders Venaas driver nettstedet russebuss.no, som tilbyr sjåførtjeneste for russebusser. Han forteller at tendensen er den samme ellers i landet. og ikke lenger forbeholdt Oslo og Akershus. Både Fredrikstad, Tønsberg, Drammen har fulgt etter.

— Hva koster en russebuss?

— Det ligger mellom 200.000 og 400.000 kroner. Du kan få dem mye billigere, men da er det masse galt med dem, ifølge Venaas.

Jens Nicolaisen i Skolelederforbundet mener imidlertid at det er noe positivt i utviklingen med stadig flere busser.

— De fleste leier nemlig sjåfører, noe som forhåpentlig kan være med på å få ned antall ulykker, sier han.