— Det er en nokså uvanlig reiserute, men i motsetning til mange andre seilere, frister det meg ikke å dra til Karibia. Badestrender gjør meg rett og slett sur, sier 67-åringen og smiler gjennom det hvite store skjegget.

Det er et annet rike som lokker pensjonisten fra Fana. Et rike fritt for utmattete tropestrender og kjedsommelige palmer. Et rike han har drømt om siden han kjøpte sin første båt i 1970.

Utilgjengelige kart

Nå venter en tre måneders seiltur rundt Skandinavia for entusiasten. Ferden går opp langs Norskekysten, forbi Vardø, rundt Kolahalvøya og deretter inn i det russiske kanalsystemet som ender ut i Finskebukta. Turen går så videre til Helsingfors, Ålandsøyene og inn i Götakanalen som fører frem til Göteborg. Så runder Aarekol Sørlandet og setter kursen hjemover mot Bergen.

Aarekol er fryktelig spent. Det er lett å se på måten han nærmest springer ned de 148 selvsnekrete trappetrinnene til bryggen der båten hans «Oysan II» ligger og vugger på Fanafjorden.

— For litt over tjue år siden kjøpte jeg et skrog. En Viksund Goldfish på 31 fot som jeg har innredet litt etter litt. Alt er hjemmesnekret. Jeg har til og med laget køyer til tolk og los i akterkabinen, forteller Aarekol ivrig.

Å seile gjennom Russland er ikke gjort i en håndvending. Få utenlandske båter får tillatelse å seile gjennom de russiske vannveiene. Aarekol har brukt flere måneder på å få visum og ordne andre formaliteter. Det er for eksempel umulig å få tak i kart over det russiske kanalsystemet

10 000 i bompenger

— I Belomorsk får jeg om bord en tolk. Jeg har også hyret en los som skal guide oss helt ned til Finskebukta, sier Aarekol.

Til sammen koster det 10.000 kroner å reise gjennom kanalsystemet, men det synes Aarekol det er verdt.

— For tjue år siden leste jeg en fascinerende artikkel om kanalene gjennom Russland. Siden den gang har jeg villet reise dit. Dessuten har kanalfart alltid interessert meg, forteller den pensjonerte ingeniøren.

Kanalene fra Kvitsjøen og ut til St. Petersburg ble først planlagt av Tsar Peter den store for over 300 år siden. Men det var Stalins fanger som på 30-tallet bygget kanalene ferdige. Det sies at kanalene ble gravd for hånd, og at fem fanger døde for hver meter med kanal. På vei gjennom Kvitsjøen til Belomorsk vil også Aarekol seile forbi Solovsky-øyene med sitt verdensberømte kloster som Stalin omgjorde til fangeleir. Lokalbefolkningen har døpt øygruppen for noe så betegnende som «knokkeløyene».

Lett sjøsyk

Den pensjonerte ingeniøren er ikke overbegeistret for høy sjø.

— Liten til stiv kuling er mer enn nok for en kar som blir lett sjøsyk, sier han. Men det skal mer til for å stoppe en eventyrlysten båtelsker.

Flere av Aarekols slektninger og kompiser skal være med på forskjellige etapper av turen, så ensom blir Aarekol ikke. Dessuten kommer kona Sara til å være med gjennom Götakanalen til Göteborg.

— Jeg kommer til å savne Sara mest av alt, men hadde nok vært mer engstelig dersom hun hadde vært med på hele turen, sier 67-åringen som regner med å være tilbake igjen til Krokeide og Bergen i siste halvdel av august.

<b>EVENTYRSEILAS:</b> Knut Aarekol har en nokså uvanlig reiserute foran seg. Den pensjonerte ingeniøren skal seile Norge rundt gjennom Russland i en hjemmesnekret motorseiler. Går alt som planlagt er 67-åringen hjemme i Bergen i slutten av august. <p/>JAN M. LILLEBØ (foto)