En kveld på Youtube endte opp med å bli svært kostbar for Svein Christian Borge Kivijärvi.

Da han satt og så på musikkvideoer av Erik Burdon, poppet det opp et reklamevindu.

«Du er gjest nummer en million denne uken. Gratulerer!», lød den glade meldingen i popup-vinduet.

— Tull, tenkte jeg, og lukket vinduet. Men da ble jeg sendt rett inn på hjemmesiden til en cruiseoperatør, floridacruise.com. De feiret sitt 14. år i bransjen, og lokket med et enormt prisavslag. «Ring innen fire minutter, så inkluderer vi billetter til Disney World», sto det også, forteller Kivijärvi.

For godt til å være sant

61-åringen øynet håp om å kunne overraske sine to yngste barn med en skikkelig drømmetur – til lavpris.

Nummeret han blir bedt om å ringe, er et Oslo-nummer. Han havner imidlertid hos en kvinnelig stemme i USA, som

forteller at han får drømmecruise i Karibia for 800 dollar, istedenfor normalprisen på 3800 dollar. Gratulasjonene fra kundebehandleren sitter løst, for Kivijärvi har virkelig hatt lykken med seg.— Jeg hører en stemme i hodet mitt som sier at «Hvis det er for godt til å være sant, så er det som regel ikke det». Men jeg trodde jeg hadde kontroll over situasjonen, forteller 61-åringen.

Så gjør han det skjebnesvangre, han gir visa-informasjonen sin til den amerikanske kvinnen i andre enden av linjen.

Eventyret blir et mareritt

Han hadde nemlig ikke dekning på kontoen for 800 dollar, eller nærmere 4500 kroner. Han trodde visa-systemet fungerte slik at pengene uansett ikke ville bli trukket før om noen uker.

Dermed kunne han jo bare sperre kortet sitt, dersom tilbudet skulle vise seg å være svindel, trodde Kivijärvi.

Slik fungerte det imidlertid ikke.

Mens han snakker med den amerikanske kundekonsulenten, vanker det atter en gratulasjon. Selskapet slår av 200 dollar på prisen, sannsynligvis for å komme innenfor det Kivijärvi har dekning for på kontoen, og trekker 600 dollar.Deretter trekkes 100 dollar til, for å dekke matutgifter under oppholdet på Bahamas.

— Det sa bare svisj, så var pengene vekke.

Må låne penger

Dagen etterpå kan Kivijärvis økonomiutdannede datter fortelle faren at han etter alle solemerker er blitt lurt av svært profesjonelle svindlere.

— I beste fall er det en ekstremt dårlig deal, men sannsynligvis er pengene tapt. Nå blir det ingen tur til Myrkdalen med ungene til uken, og penger til mat må lånes av familiemedlemmer, sier 61-åringen.

Anne Dybo i Økokrim sier Kivijärvis har små sjanser til å få pengene igjen, siden visa-detaljene han ga vekk går til et ordinært debetkort.— Derfor råder vi folk til å bruke kredittkortet til netthandel. Da er det enklere å få pengene tilbake, sier hun.

Dybo omtaler svindelen som Kivijärvis gikk på som et eksempel på klassisk nettsvindel.

— De gir et kjempegodt tilbud, som er for godt til å være sant. I tillegg er det en kort tidsfrist involvert. Da er det lettere å kaste sin kritiske sans på båten, og la seg lure.

Aldri gi vekk Visa-infoen

Økokrim-rådgiveren sier effektive spam-filtre har gjort at mange internett-svindlere har gått over til å ringe til potensielle ofre, eller ennå bedre; få ofrene til å ringe til dem.

— Svindelindustrien utvikler seg hele tiden. Tilbudene de gir er oftest ren svindel. Noen er imidlertid reelle, men likeverdig en veldig dårlig handel, sier Dybo.

Hun sier Økokrim har ett hovedråd når man handler over nett eller telefon.— Aldri gi kortinformasjonen din til noen pr. telefon.

Tror de har en ekte jobb

Dybo forteller at bakmennene til storstilte svindeloperasjoner kan etablere egne callsentre, hvor folk sitter og tar imot henvendelser fra dem som snart skal bli svindelofre.

— De som jobber der, tror gjerne at de har en ordentlig jobb hvor de selger et ekte produkt. Lite vet de om at det de selger ikke finnes, forteller hun.

Nordmenn lar seg loppe for stadig mer penger. Ifølge Økokrim-rådgiveren skyldes det ikke at vi er mer blåøyde enn resten av verden, men at vi har fått stadig mer penger.

— Da jeg begynte med dette for 16 år siden, var det mye å bli svindlet for 100.000 kroner. I dag leer jeg ikke på øyet hvis noen er lurt for tre millioner, sier hun.

Vil advare

Svein Christian Borge Kivijärvi advarer nå andre som eventuelt måtte tro at de har hellet med seg når de får opp reklamevinduet under surfing på internett.

— Jeg vil ikke at flere skal gå i den samme fellen. Dette er proffe folk, som vet hvilke knapper de skal trykke på, sier han.