Det var noe av det planansvarlig for Bybanen, Håkon Rasmussen, fortalte bystyrepolitikerne under befaringen langs forslagene til bybanetrasé mot Åsane i dag.

Vernet pissoar

Åpningen mellom Rundetårn og Hanseatisk Museum er en av flaskehalsene dersom Bybanen skal gå over Torget og Bryggen på sin ferd mot Sandviken. I dag fikk politikerne med selvsyn se hvor trangt det er i den historiske delen av Bergen.

— Innvendingene mot å gå så tett opp til Hanseatisk Museum som vi la opp til i utredningen vår, har vært sterke. Derfor utreder vi nå et alternativ der banen trekkes lenger ut mot kaien. Det innebærer dermed at Rundetårn må rives eller flyttes, fortalte Rasmussen.Mens Hanseatisk Museum ligger i bygninger fra 1700-tallet, er Rundetårn både nyere og har en langt mer prosaisk funksjon. Bygningen ble oppført i 1923 som pissoar, tegnet av Finn Berner. Mange år senere ble Rundetårn omgjort til kiosk og vernet av Riksantikvaren.

Den lille bygningen er uansett et landemerke, og stemningen blant politikerne var at den i hvert fall ikke bør rives. Riksantikvaren er imot riving i sin høringsuttalelse.

Trangt på Torget

Også en annen bergensk institusjon, Fisketorget, er delvis truet av Bybanen. Rasmussen fortalte at alternativet med dagløsning i sentrum innebærer at litt av Torget må vike.

Torget er en akilleshæl for dagløsningen, fordi vi ikke klarer å få vekk biltrafikken der. Det betyr at med plass til bane, vei og sykkelfelt må vi ta litt av kantene på Torget, sa han.

Det fikk representantene som allerede er for tunnelløsning til å bli styrket i troen.

— Vi ser jo at det er altfor trangt her til å få plass til alt på en gang, mente Eiler Macody Lund og Tor Woldseth (Frp).

Veivesen

En annen som er skeptisk, er sjefsingeniør Magnus Natås i Statens vegvesen. Han presenterte veivesenets oppfatning i etterkant av befaringen.

— Det er store fotgjengerstrømmer på Torget, i tillegg til biltrafikk. Vi mener det må utredes om denne trafikken vil hindre fremkommeligheten til Bybanen, også i en situasjon der banen skal gå med to minutters frekvens, sa han.

Han viste også til at det har uheldige miljømessige konsekvenser å flytte trafikken fra Bryggen til Øvregaten og Sandviksveien.

— Derfor må vi få avklart om Skansetunnelen er mulig å bygge som avlastning, før vi tar stilling til hvor Bybanen skal gå, mente han.

Statens vegvesen har krevd flere tilleggsutredninger til konsekvensutredningen. Det samme har Riksantikvaren, og det er disse bybanekontoret nå er gått i gang med.