Det kom frem i Midhordland herredsrett i går, der den samme bestyreren står tiltalt for å ha puttet 36.300 kroner, som en kunde hadde betalt inn, i sin egen lomme.

Nektet underslag

Men den 28 år gamle mannen, som var butikksjef der postfilialen holdt hus, nektet i retten i går for at han hadde gjort underslag.

Han sa at han flere ganger hadde fått påpakning for alt rotet, og at rutinene på filialen var mangelfulle.

— Til slutt måtte jeg slutte i jobben, fordi det ikke fungerte rent ordensmessig. Jeg fikk heller ikke bestilt nok dagligvarer etter hvert som det ble tomt i hyllene. Så jeg fikk valget: Enten si opp selv eller bli oppsagt, sa 28-åringen i retten.

28-åringen sa også at flere enn han hadde adgang til pengene i kassen.

Vil erstatte deler av beløpet

Da det ble oppdaget at pengene var borte hadde bestyreren sluttet i jobben.

— Men jeg prøvde å finne igjen pengene. Konvolutten kunne ha blitt borte bak en skuff, for eksempel. Men jeg fikk ikke adgang til kontoret, sa mannen.

Postfilialen i Os ligger i et lite, gjennomsiktig lokalsamfunn. 28-åringen syntes det var ubehagelig å ha bedragerstempel på seg. Han tilbød seg derfor å erstatte deler av beløpet som var forsvunnet.

— Jeg rotet, tross alt. Noen fikk ikke pengene slik de skulle. Derfor vil jeg være med å ta støyten ved å erstatte halvparten av beløpet. Resten bør butikken ta, sa 28-åringen i retten i går.

«Mankoen» på 36.300 kroner ble oppdaget i 1999 da det viste seg at en innbetaling fra en kunde ikke hadde kommet frem til mottaker, selv ikke tre måneder etter at innbetalingen hadde funnet sted.