Havarikommisjonens foreløpige teori er at spoilerne på flyet som krasjet på Stord ikke fungerte slik de skulle.

Ulykkesflyet hadde tre spoilere på hver vinge, som etter landing skal slås opp for å bremse farten ved å redusere løftet fra vingene.

Etter å ha snakket med vitner og undersøkt vrakrester og ferdskriver, fastslår nå Havarikommisjonen at spoilerne ikke slo seg ut, på tross av at pilotene flere ganger skal ha forsøkt å utløse dem.

— Føltes som s-svinger

Pilotene har forklart Havarikommisjon at de ikke så noen annen mulighet enn å forsøke å vri flyet mot venstre for å unngå å kjøre utfor rullebanen på Sørstokken.

— Det var et forsøk på å bremse ved hjelp av hjulene, sier konstituert direktør i Statens havarikommisjon for transport, Grete Myhre, og føyer til:

— Man prøver alt man kan. Det er begrenset hvor kreativ man kan være i slik krisesituasjon. Jeg synes det var kjapt tenkt, sier Myhre.

Jon Lothe (28) en av de overlevende passasjerene i flyet. Han husker godt pilotenes fortvilte forsøk på å bremse farten.

— Det føltes som noen kjappe s-svinger. Jeg tenkte da at ett eller annet ikke stemte, før det bar utfor kanten, sier Lothe.

Han håper nå Havarikommisjonen har funnet årsaken til ulykken som krevde fire menneskeliv.

Spoilerne undersøkes

På tross av at store deler av flyet brant opp etter å ha rast ned en skrent der rullebanen stanser, har Havarikommisjonen sikret flere spoilere fra vingene.

Spoilerne er tatt med til Havarikommisjonen i Lillestrøm for videre undersøkelser.

— Det vil være veldig spennende hva vi får ut av de forbrente spoilerne vi har. Så skal de funnene sammenholdes med det vi får eventuelt får ut av ferdskriveren og eventuelle tilleggsopplysninger fra taleregistratoren, sier Myhre.

Pressetalsmann i Atlantic Airways, Bjørn Simonsen, sier pilotene ikke hadde mulighet til å avbryte landingen da de oppdaget at spoilerne ikke fungerte.

— Beslutningen truffet i cockpiten om å forsøke å stoppe, er helt korrekt. Den gjenværende banelengden var ikke tilstrekkelig til å få flyet opp i luften igjen. Hvis de hadde forsøkt å ta av igjen, ville det fått katastrofale følger, alle ville nok omkommet, sier Simonsen.

Atlantic Airways-talsmannen kjenner ikke til at flyet skal ha hatt alvorlige problemer med spoilerne tidligere.

Deisz Orjan