Siden toppåret 2008 har Rolls-Royce i Åsane måttet slanke staben kraftig. 750 ansatte var i jobb på det meste. Etter nylige permitteringer og oppsigelser er det nå bare 570 som er igjen ved motorfabrikken på Hordvikneset i Bergen.

– Vi opererer i et marked som er vanskelig for tiden. Vi har hatt en nedgang i arbeidsmengden på grunn av forsinkelser og kanselleringer, sier Ellen Kvalsund, informasjonssjef i Rolls-Royce Marine.

Sliter tungt

Motorfabrikken produserer Rolls-Royce Marine-motorer, som i all hovedsak brukes i skip.

Få bransjer er blitt truffet hardere av finanskrisen enn shipping. Mange verft sliter tungt, og det kjenner også leverandørene.

– Det er umulig å si noe om fremtidsutsiktene og bemanningssituasjonen videre. Nå har vi gjort det vi trenger å gjøre slik ting ser ut i dag, sier Kvalsund.

— En fortvilende dag

Nedturen kom brått på de ansatte ved Rolls-Royce. Senest våren 2008 tok selskapet inn nye folk.

– Det er en fortvilende dag, men basert på de opplysningene vi har fått de siste månedene, har det ligget i kortene. Det har vært veldig spent den siste tiden, sier Cathrine Ulvøy, klubbleder for Fellesforbundet ved Rolls-Royce motorfabrikk i Bergen.

Hun opplyser at permitteringene vil gjelde fra mandag 12. oktober.

– Alle permitteres i seks måneder, og så vil det vise seg om noen blir hentet inn igjen. At vi velger å permittere istedenfor å si opp flere, viser hvor usikker situasjonen i markedet er, sier Ulvøy.

MISTER JOBBEN: Flere av de ansatte ved Rolls Royce må gå. Motorfabrikken produserer Rolls-Royce Marine-motorer, som i all hovedsak brukes i skip.
Nilsen, Arne (arkivbilde)