— Jeg kan bekrefte at det er gjort funn som viser at et fartøy har truffet bunnen, sier Harald Andersen, lensmann i Laksevåg.

En miniubåt fra seismikkfartøyet «Seisranger» tok i går prøver av skrapemerkene på havbunnen. Disse skal nå analyserer av politietterforskere.

— Det var tydelige og store merker i fast fjell. Skipet hadde også avsatt fargestoffer i sammenstøtet, sier kaptein Halstein Nilsen på «Seisranger».

Rød sektor

Skrapemerkene ble funnet på 9,4 meters dyp 50 meter rett øst for Revskolten lykt. Denne grunnen skal ikke være merket på en rekke sjøkart - heller ikke på det aller nyeste fra februar i fjor.

— Den er i alle fall ikke merket på vårt kart, sier Terje-Christian Karoliussen, skipssjef på kystvaktfartøyet «Titran».

Det ble i flere presseoppslag i går spekulert i om los og kaptein kan ha blitt lurt av manglende merking, og at de har trodd at de var i trygt farvann da de grunnstøtte.

Politifolkene som etterforsker havariet skal ikke ha stor tro på denne teorien..

— Det spiller ikke noe rolle om denne grunnen var merket eller ikke. Skip som treffer den vil uansett befinne seg i rød sektor fra Hilleren lykt, sier politiinspektør Svein Erik Krogvold.

- Unormalt kort avstand

BT kontaktet i går flere sjømenn som har lang erfaring med å føre store fartøy gjennom Vatlestraumen. De er enige om at «Rocknes» må ha vært på feil kurs for å grunnstøte ved Revskolten.

— Om skipet befant seg 50 meter fra lykten, så var det ikke lenger i hvit sektor fra Hilleren, sier Ole Bakkehaug, kaptein på englandsbåten MS «Jupiter».

Både han og kapteinskollega Leif Sture sier at store fartøy vanligvis legger seg midt i den smale leden mellom Revskoltene og Vatlestraumen lykt.

— Det er unormalt at et stort skip som «Rocknes» seiler i så kort avstand fra lykten. Strømmen i leden er så sterk at man ikke kan ta sjanser, sier Sture.

MS «Jupiter» er seks meter dyp, mens «Rocknes» var 10,14 meter på det dypeste.

Venter på sjøforklaringen

Også høyskolelektor Harald J. Eide ved institutt for teknologi- og nautikkfag ved Høgskolen i Ålesund stiller seg tvilende til at navigatørene er blitt lurt av kartet.

— For et så stort skip av denne typen er pluss minus 50 meter ikke særlig mye, sier Eide.

Advokat Øystein Horneland, som representerer losen som var med «Rocknes», vil ikke kommentere om hans klient har gitt noen forklaring på hvorfor skipet var innenfor rød sektor.

— Han har gitt en detaljert forklaring om hele hendelsesforløpet. Den vil dere få høre under sjøforklaringen mandag, sier Horneland.

Svein Erik Krogvold vil ikke gi ytterligere kommentarer til etterforskningen.

— Jeg ønsker ikke å kommentere bevisene vi har samlet inn før sjøforklaringen mandag, sier politiinspektøren.