Hos kjøpmann Hans Inge Rosenlund i Bunnpris på Varden rister det godt både i øl— og brusflasker når salvene fyres av i tunnelinnslaget like ved.

— Vi merker godt når det sprenges, men det var verre for noen uker siden, sier Rosenlund.

Under beina hans går Ringveg Vest. Sprengningsarbeidet har pågått siden i vår. Noen steder er det bare ti meter fra tunneltaket og opp til overflaten.

— Det klirrer litt i ølflaskene når enkelte salver går av. Ved en anledning ramlet også en del varer ut av hyllene og på gulvet, sier han.

Kruttlukt

Utenfor driver røyken fra en salve som nettopp er fyrt av. Det lukter krutt både utenfor og inne i butikken.

— Vi er nødt for å ha dørene åpne. For en stund siden trodde noen kunder at det var en gasslekkasje inne hos oss. Det blir raskere luftet ut når dørene er åpne, sier butikksjef Rosenlund.

Enkelte kunder skvetter til når gulvet begynner å vibrere.

— Det er ikke alle som hører sirenen før de skyter, sier Hans Inge Rosenlund.

250 personer i området har takket ja til å bli varslet på sms ca. ti minutter før det skytes.

Inspiserer 900 hus

Statens vegvesen har inspisert 700 boliger før anleggsarbeidet startet. Ytterligere 200 står for tur. Det blir gjort i tilfelle det blir innrapportert skader i forbindelse med sprengningene. Mesteparten av bebyggelsen på Varden er fra 1960-tallet, og bygget etter en annen standard enn dagens boliger.

— Vi skal selvfølgelig gjøre opp for skadene vi forårsaker, men det har vært viktig for oss på forhånd å kartlegge tilstanden til hvert enkelt hus, sier veivesenets prosjektleder, Ottar Midtkandal.

— Betyr det at det dere frykter at noen vil prøve å få dekket gamle skader?

— Nei, det har vi ingen grunn til å tro, men dette er vanlig fremgangsmåte for oss, sier Midtkandal.

Veivesenet har hatt seks informasjonsmøter for naboene før arbeidet med byggetrinn 2 startet. De har også ansatt en egen jurist som tar seg av henvendelser og klager.

Få klager

— Vi har fått noen få klager på støy. Det er ikke til å unngå at vi lager lyd, men om natten og tidlig om morgenen skal det ikke pågå støyende arbeid, sier Midtkandal.

Det er beboere i Vardesvingen og Brakeveien som akkurat nå merker mest til anleggsarbeidet. I Brakeveien har veivesenet løst ut seks huseiere som bor rett over tunnelinnslaget på Sandeide.

— Det tror jeg de var fornøyde med. Boligene deres ville ha fått en verdiforringelse, sier prosjektlederen.

Da Statens vegvesen arbeidet med byggetrinn 1, mellom Dolviken og Sandeide, ble det meldt inn ca. 70 skader. Det ble til sammen utbetalt ca. halvannen million kroner i erstatning til huseiere som mente anleggsarbeidet forårsaket skader hos dem. Vegvesenet tror erstatningsbeløpet for byggetrinn 2 blir høyere, og har budsjettert med tre-fire millioner kroner i slike utgifter.

— Helst ønsker vi å utbetale erstatningene om to år når tunnelarbeidet blir avsluttet. Ellers kan vi risikere at tilsvarende skade oppstår på ny, sier Ottar Midtkandal.

— Vi burde få fikset eventuelle skader med en gang, mener Morten Jakobsen, som bor i Vardesvingen.

Boringen verst

Han legger ikke skjul på at anleggsarbeidet til tider kan være sjenerende.

— Boringen er aller verst. Det føles som å sitte i en høyblokk der en av naboene borer i murveggen. Vi merker vibrasjonene godt, sier han.

— Heldigvis skjer mye av arbeidet mens vi er på jobb. Jeg synes likevel de kunne ha avsluttet tidligere på kvelden, legger Jakobsen til.

TUNNEL I HAGEN: Disse rekkehusene er kjøpt av veivesenet fordi huseierne får tunnelinnslaget på Sandeide rett under seg.