I dag åpner det nye Fellesmagasinet for museene i Hordaland. Magasinet er lokalisert til Museumssenteret i Hordaland. I den fredede bygningen i Salhus, der det tidligere var trikotasjefabrikk, står 1300 kvadratmeter moderne magasinplass til disposisjon for museene i fylket.

Kulturhistorie på flyttefot

Det var i februar vi første gang stiftet bekjentskap med fru Amelns praktfulle andrienne. Den broderte silkekjolen ble brukt i selskapslivet i Bergen på 1700-tallet.

Forsiktig hentet konservatorer det skjøre plagget opp fra magasinene i Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum og gjorde det klart til langfart. Moderne, klimastabile fasiliteter ventet i Salhus.

En hustrig vårdag like før påske melder vi oss utenfor Bevaringstenesten i Museumssenteret i Hordaland. Det er på tide å sjekke at fru Amelns kjole er kommet vel frem.

— Her får alle museene i fylket tilbud om magasinplass til de mest bevaringsverdige gjenstandene de har i samlingen. Hordalands viktigste gjenstandsbaserte kulturarv blir værende her, forteller avdelingsleder Inger Raknes Pedersen.

Først i landet

Hun tar imot oss i lokalene som rommer både tekstilatelier og spesialmagasiner. Museumssenteret i Hordaland er det første i landet som kan tilby fellestjenester for både konservering og oppbevaring av kulturhistoriske gjenstander. Veiledning og opplæring er også en del av tilbudet.

Det har kostet nesten 50 millioner kroner å få dette til. Bevaringstenesten er et spleiselag mellom staten og fylkeskommunen, i tillegg kommer private gaver.

Tjenestene er gratis for museene, og Pedersen understreker at gjenstandene fortsatt vil være i museenes eie, selv om de fysisk plasseres i Salhus.

  • Gjenstandene som har høyest kulturhistorisk verdi, er gjerne dem publikum helst vil se. Det er ingen ting i veien for at museene kan hente dem ut igjen, selv om det ikke alltid vil være tilrådelig. Vi forbeholder oss retten til å fraråde, sier hun.

Fjerner smuss og skadedyr

Alle gjenstander som skal inn i magasinet, gjennomgår en omfattende registrering og renselsesprosess før de får endelig plassering i hyllene.

Første post er hurtig nedfrysing. 32 minusgrader i fem dager skal ta knekken på insektegg og larver. Deretter bærer det videre inn i det moderne konserveringssenteret. Blanke stålbenker, spesialutviklede bord til vask og rens og avanserte støvsugere venter tekstiler og andre gjenstander.

Tilstandsrapporter og fotografier blir tilgjengelige i en egen database. Eierne kan følge hele prosessen. Planen er at publikum også skal kunne bruke databasen.

  • Det høres ut som en motsetning, men gjenstandene blir faktisk mer tilgjengelige etter at de er flyttet inn i magasinet, sier prosjektleder Heidi Seilfaldet.

Operasjon praktkjole

  • Forsiktig!

I det store tekstilmagasinet løfter Seilfaldet ned en pappeske og plasserer den på et stålbord. Hun tar på seg de obligatoriske bomullshanskene før hun forsiktig tar av lokket.

— Her er fru Amelns andrienne i sin fulle prakt, konstaterer hun fornøyd.

Pølser av syrenøytralt silkepapir stikker ut av broderte silkeermer.

— Det er for å unngå skarpe kanter og bretter. Fibrene kan knekke, forklarer Seilfaldet. Kjolen skal heller ikke henge. Tyngdekraften virker, også i Salhus.

Temperaturen er på rundt 15 grader.

— Det viktigste er den relative fuktigheten i rommet. Den må være stabil. Vi godtar en svingning på fem prosent i løpet av et døgn. Det er den samme standarden som i Nasjonalmuseet i København, forklarer Inger Raknes Pedersen.

Spesialvegger som «puster» er plassert mellom originalmurene og magasinrommene. De bidrar til å holde temperaturen og fuktigheten jevn.

Foreløpig er magasinhyllene nesten tomme, men direktør Atle Ove Martinussen regner med at de vil fylles opp i løpet av en tiårsperiode. Han har allerede en plan.

  • Får vi flytte inn i Forsvarets fullklimatiserte fjellhaller, så kan Forsvaret forsvare kulturarven, sier han.
TING TAR TID: Det gamle forkleet ble musemat. Tekstilkonservator Thorids Baldursdottir reparerer skaden. - Dette er arbeid som tar tid, sier avdelingsleder Inger Raknes Pedersen.
Helge Sunde
HER ER DEN: Fru Amelns silkekjole er vel bevart i Salhus. Fra venstre Heidi Seilfaldet, Inger Raknes Pedersen og direktør Atle Ove Martinussen.
Helge Sunde
VERDIFULLE BØKER: Vestlandske Kunstindustrimuseum sendte fra seg Magdalena Tillerns salmebok fra 1736. Heidi Seilfaldet forsikrer seg om at den har havnet på rett hylle og i riktig eske.
Helge Sunde