• Svært uholdbart, sier riksantikvar Jørn Holme om bystyrets vedtak om at Bybanen skal gå i tunnel fra Kjøttbasaren. Han varsler innsigelse mot planen.

Mandag er riksantikvaren i Bergen for å møte byrådsleder Martin Smith-Sivertsen og si sin mening om bybanetraseen gjennom sentrum.

Tidligere har Riksantikvaren gått imot alternativet med bane langs Bryggen. Holme er enda mer bombastisk når vi treffer ham ved Kjøttbasaren, der bystyret har vedtatt at de vil ha et tunnelinnslag på en av sidene.

— Begge de alternativene er svært uholdbare for oss. Jeg vil være tydelig og tidlig i denne saken, slik at Bergen kommune ikke kaster vekk mye tid og penger, sier Holme før han går i møte med byrådet.

- Kun lang tunnel

Holme konkluderer:

— Vi er veldig for Bybanen. Men vi mener at alternativet med lang tunnel fra Peter Motzfeldts gate er det eneste realistiske alternativet, siden det ikke berører noen kulturminner.

Riksantikvaren har en rekke argumenter imot planen om et tunnelinnslag i nærheten av Kjøttbasaren, enten det er i Finnegårdsgaten eller Vetrlidsallmenning.— Her har vi de tykkeste kulturlagene igjen fra middelalderen, og vi regner med at en utgraving av dem alene vil koste 50- 100 millioner kroner. Det blir altså både dyrt og vanskelig å bygge bane der, sier Holme.

Enda mer bekymret er han for grunnvannet i området.

— Her er situasjonen dramatisk fra før. Vi bruker nå 50 millioner kroner på å gjenopprette grunnvannsnivået på Bryggen. En tunnel her vil kunne punktere grunnvannet ytterligere, slik at grunnen under husene begynner å synke, sier Holme.

Truer verdensarv

Også byrommet er det verdt å ta vare på, mener riksantikvaren. Han har ingen tro på at det er mulig å bygge tunnelinnslag uten å ødelegge Vetrlidsallmenning, selv om bystyret har bedt om en arkitektkonkurranse.

— Et stort hull er et stort hull selv om man pynter på det. Dette er et av de flotteste byrommene i Bergen, og et ikonisk sted, sier en meget tydelig Holme.

Han tror dessuten at tunnelinnslaget, på lik linje med en bane langs Bryggen, vil kunne true verdensarvstatusen til Bryggen.

— Hvis tunnelen kommer ved Finnegården, kan jeg garantere at man mister verdenarvstatus. Men jeg tror også Vetrlidsallmenning blir vanskelig i så måte, sier han.

- Hest og kjerre

Holme mener dessuten at bergenserne bør tenke over hva slags transportsystem man ønsker.

— Det er kanskje mulig å legge banen over Bryggen. Men da må det legges inn så mange tiltak for å sikre sikkerheten for fotgjengerne i området at banen må gå veldig sakte. Jeg tror også den vil måtte gjerdes inn. Ønsker bergenserne å kjøre i fem kilometer i timen over Bryggen en grå novemberdag?, spør han - og peker ut i oktoberregnet. - Men vil ikke en bane kunne bidra til mer liv og handel i et område som i dag er folketomt på vinterstid?

— Det er mange andre måter å skape liv på, ved å gjøre Bryggen til et bilfritt opplevelsessenter. Men Bybanen bygges for å være et moderne transportsystem i en storby, ikke for å frakte amerikanske turister ut på Bryggen om sommeren. Hvis det er målet, kan heller Riksantikvaren støtte hest og kjerre-transport over Bryggen! sier en engasjert riksantikvar.

Vil spare Øvregaten

Holme er også opptatt av at ikke Øvregaten skal få den trafikken som må omdirigeres dersom Bryggen stenges.

— Øvregaten er veldig trang, og har Mariakirken og andre kulturminner tett på. På sikt må Bergen få en annen løsning for trafikken på plass, sier han.

Riksantikvaren har ikke makt til å sette ned veto, men en innsigelse betyr at det må bli megling mellom kommunen og Riksantikvaren. Dersom de ikke kommer til enighet, blir saken sendt til kommunalministeren for endelig avgjørelse.