• Festspillene er høysesong for oss riggere. Da er det mye jobbing og lite søvn. I går holdt vi på til tre om natten, og i morges var det på `an igjen klokken 7... Men det er jo gøy!

ARILD GILJA

arild.gilja@bt.no

For Laksevåggutten Birk Nygaard (26) er rigging og sjauing en livsstil.

— Vi står på fra tidlig til sent. Mange forestillinger skal forberedes og ikke minst gjennomføres. Under forestillingene må ting gå riktig for seg. Taper publikum illusjonen fordi en kulisse beveger seg, har vi gjort det. Birk Nygaard rigger Festspillene i Grieghallen for fjerde år på rad. Sesongen topper seg nettopp under Festspillene.

— Nå er det rimelig hektisk, ja. Heldigvis er semesteret ferdig på Kunsthøgskolen.

Nygaard studerer visuell kommunikasjon på første året. Han tar i første omgang sikte på bachelorgraden, men ser ikke bort ifra at han også tar mastergraden senere.

25 meter over scenegulvet

— Det er utrolig inspirerende å jobbe med kulisser. Det er jo visualisering i stort format. Han sukker litt oppgitt over at studiet vanskjøttes når riggesesongen begynner.

— Men rigging ligger jo i blodet. Da må blyant og tegneblokk erstattes av riggutstyret. Slik er det bare.

I dag jobber Birk både høyt og lavt. Liggende 25 meter over scenegulvet, fester han forsiktig 14 kilo tunge vekter på kulissesnorene. Forsiktig justerer han vektbalansen på kulissene. Noen kulisser er svære, andre mindre. Disse skal trekkes opp og ned med tau. Da må loddene tilpasses individuelt.

— Er det farlig å jobbe her?

— Nei, det er ikke det. Vi er godt sikret. Ulykker kjenner jeg ikke til.

Det er Händels opera «Alcina» som settes opp til søndagens forestilling. Operaen varer fire timer og har tre omfattende sceneskift.

Kun en jente

— Hele fire, fulle semitrailere med kulisser har «Komische Oper Berlin» med seg til Bergen. Utstyrsmengden er så stor at Berlin-ensemblet har med 25 egne sjauere! I tillegg jobber her også internasjonale frilansere, som reiser rundt i verden og blir med på festivaler som dette. Birk Nygaard og de andre norske som er innleid gjennom utleiebyrået Avab CAC, jobber sammen med de utenlandske scenearbeiderne.

— Vi utfyller hverandre. Vi hjelper dem å sette opp deres kulisser, samtidig som vi opererer Grieghallens faste utstyr.

Han forteller at riggere vanligvis jobber på timebasis og hyres inn for hvert oppdrag. Det er måten det gjøres på i denne bransjen.

— Vi kan jo ikke ansettes på årsbasis. Det sier seg selv. Derfor passer dette godt for studenter som meg.

— Det er ingen jenter her. Er dette en guttegreie?

— Jo da, det er også en jente her. Prinsesse Silje, kaller vi henne. Hun bidrar til å myke opp det ellers mannsdominerte riggmiljøet.

Scene med rennende vann

Birk forteller at de utenlandske ensemblene bringer med seg ulike kulturer. Noen er veldig godt forberedt på alle plan, mens andre tar det mer avslappet.

— Et sørkoreansk ensemble kom hit med et stort dekkende scenegulv med rennende vann. Meget profesjonelt på alle måter, ingenting overlatt til tilfeldighetene. Mens et spansk danseensemble som kom hit i fjor, hadde mer den latinske manana-kulturen med seg. Men vi tar alle utfordringer og det er sjelden noe går galt.

— Hva er morsomste riggopplevelse?

— Forrige uken følte jeg meg som Sankt Peter foran perleporten. Jeg styrte nemlig et perlebelagt teppe som artistene og programlederne ble loset inn gjennom. Når man styrer perleporten får man jo nærkontakt med de anstigende også...

— Hva er den mest minneverdige riggopplevelsen?

— Det er uten tvil verdens største festival; Edinburgh-festivalen i Skottland. Den varer hele august, og har 2000 forestillinger hver dag.

— Er det god butikk å jobbe over Nordsjøen?

— Nei, lønnen er mye dårligere enn her, men vi har jo gratis losji. Mat og drikke derimot må vi betale selv, og der går det jo en del. Men, det er jo ikke bare pengene som teller.