Se og hør video øverst

— Det går som regel greit å bo her, men det de begynte med i går var noe nytt, sier Camilla Vik (25).

Soverommet hennes har vindu ut mot Kaigaten, der Bybanen går forbi med jevne mellomrom. Like før midnatt søndag begynte et arbeidslag å jobbe rett utenfor vinduet.

vik.jpg

— Ser du den grøften der? Den laget de med et trykkbor, sier Vik.

Lyste opp soverommet

Vegarbeidet holdt på til halv tre om natten, og støyen vekslet ifølge Vik mellom trykkboret og biler som stod utenfor med motoren i gang.

— Og så har du de gøyale bilene med lys på taket som blinker. Når de blinket lyste de opp hele rommet, sier hun.

Heller ikke naboen i rommet ved siden av fikk sove stort, forteller Vik.

Hele uken

Byggeleder for Bybanen, Terje Engevik, forteller at støyen Vik opplevde natt til mandag ikke er et engangstilfelle. Det arbeides for tiden med vedlikehold som reparasjon av asfalt og noen skader rundt sporene til Bybanen.

— Vi håper mye blir gjort denne uken, og kanskje i begynnelsen av neste uke. Arbeidet vil hovedsakelig foregå mellom klokken ett-halv to og frem til rundt klokken fem om morgenen, sier Engevik, og legger til at arbeidet vil bråke mest de første nettene.

Vedlikeholdsarbeidet vil pågå i Kaigaten, fra Peter Motzfeldts gate til Statens hus.

Vil ikke stoppe trafikken

- Hva syns du om at beboere ligger våkne om natten?

— Det syns jeg ikke noe særlig om. Vi prøver å unngå det, men det er alltid et dilemma med tanke på å opprettholde trafikken, sier Engevik.

Får de inntrykk av mange misfornøyde naboer vil han imidlertid vurdere saken på nytt.

— Blir det mye klaging må i verste fall arbeidet stoppes, men det er siste utvei. Da må alt organiseres om, og vi kan ikke uten videre flytte arbeidet til dagtid. Da må vi sette oss ned og diskutere på nytt, forteller Engevik. Hvor mye klaging som skal til, har han ikke svar på.

Kan skje igjen

— Vi har fått godkjennelse av Statens vegvesen til å gjøre arbeid på nattestid, og politiet er også varslet om arbeidet, sier byggelederen.

- Vil dette skje flere ganger i fremtiden?

— Det vil kunne skje, men vi håper å unngå å arbeide på natten hvis vi ikke må, forteller han.

Fungerende regiondirektør i Arbeidstilsynet Rune Ravnestad forteller at ikke alt arbeid egner seg på dagtid.

— En del vedlikeholdsarbeid må gjøres om natten fordi det er da det er minst trafikk, og det skaper minst problemer. Slikt arbeid på dagen vil skape større samfunnsmessige konsekvenser, forteller Ravnestad.

Likevel er det ikke lenger slik at en trenger tillatelse fra Arbeidstilsynet for nattarbeid.

— Det ble slutt i 2006. Når det gjelder støyproblemer for naboer, er det politivedtektene som regulerer det, sier fungerende tilsynsleder Gro Ellingsen i Arbeidstilsynet i Bergen.

Tungt på jobb

Camilla Vik sier hun forstår at det trengs vedlikehold.

— Men at de må gjøre det om nettene en ukedag har jeg ikke like stor forståelse for, sier hun.

Hun leier og har ikke fått noe nabovarsel, og blir ikke særlig fornøyd når vi forteller at arbeidet vil pågå hele uken.

— De skal det, ja? Det er greit at de sier fra, sier hun ironisk.

Vik jobber med rekruttering i Manpower, og trenger ikke å ligge våken halve natten.

- Så nå blir det dårlig med rekruttering denne uken?

— He, he. Det spørs, sier hun.