På Ica Stormarked på Måseskjæret reklameres det stort for energidrikken Red Max, og pallen med den knallrøde drikken har fått en sentral plassering i butikken. På salgsplakaten heter det at 0,5 liter Red Max tilsvarer 50 kopper kaffe. Kan det stemme?

– Det er bare tull. Enten sikter de til veldig, veldig tynn kaffe, eller så er de bare helt på jordet. Dette er direkte feil markedsføring, sier Cecile Blom, rådgiver i Mattilsynet.

Heldigvis, legger hun til. For om reklamen var riktig, ville halvliteren medført en solid overdose koffein. Ifølge Folkehelseinstituttet er 30 kopper kaffe grensen for en dødelig koffeindose.

– 50 kopper kaffe ville vært meget farlig å drikke. Kaffe i veldig store mengder er dødelig, bekrefter Jan Alexander, divisjonsdirektør ved Folkehelseinsituttet.

Koffein påvirker både hjertet og hjernen, og med så mange kopper kaffe innenbords ville man blant annet fått kraftig hjertebank.

Fasit: to kopper tynn kaffe

I Red Max er det 30 milligram (mg) koffein per 100 milliliter, altså 150 mg i en halvliterflaske. Men kaffen er sterkere. Den svarte drikken inneholder mellom 50 og 70 mg per 100 ml, altså halvannen til to ganger så mye som de lovlige energidrikkene.

En vanlig kopp kaffe (150 ml) inneholder rundt 75 mg koffein. Det vil si at flasken med Red Max i beste fall inneholder to kopper kaffe. Ica har altså bommet med 48 kaffekopper i sin reklame.

Alexander i Folkehelseinsituttet mener det er kritikkverdig å villede forbrukerne på denne måten.

– Dette er jo helt feil, sier han.

Produkt og reklame fjernet

Ifølge Ica er dette et enkeltstående tilfelle.

– Denne butikken har gått utenom vårt sentrale system når de har tatt inn denne varen. Det er ikke en vare vi ønsker å ha. Vi har tatt øyeblikkelig affære og fjernet både produktet og markedsføringen fra butikken, sier Bjørnar Mickelson, informasjonsrådgiver i Ica.

Hvorfor fjerner dere produktet?

– Det er en vurering vi har tatt. Vi finner det ikke hensiktsmessig å ha det i sortimentet.

Han vedgår at reklamen er misvisende, og kaller det en glipp.

– Dette er riv ruskende feil, og skyldes en feilberegning fra butikkens side. Den nyansatte butikksjefen har rett og slett mistolket informasjonen. Han beklager det veldig sterkt, sier Mickelson.

Produktet har vært til salgs i en ukes tid.

Mulig brudd på markedsføringsloven

Lars Grøndal, fungerende forbrukerombud, påpeker at all markedsføring skal være korrekt.

– Hvis det er feil informasjon som oppgis, kan det være et brudd på markedsføringsloven, sier Grøndal.

Et vilkår er likevel at reklamen må føre til høyere omsetning. I dette tilfellet er han usikker.

– Om informasjon virker negativt inn ved at folk holder seg unna produktet, vil det muligens ikke være i strid med markedsføringsloven.

Han sier det er opp til Mattilsynet å ta stilling i denne saken.

Advarer barn mot koffeindrikk

Nye EU-regler sørget i vår for at Red Bull og andre omstridte energidrikker ble lovlig å selge i Norge. Folkehelseinstituttet har hele tiden vært kritisk til Mattilsynets avgjørelse.

– Vi mener det er uheldig at dette markedsføres overfor barn og unge som vanligvis ikke drikker kaffe. Unge blir avhengig av koffein, og vil føle ubehag når man ikke får det. Koffein i store mengder gjør at man blir nervøs og urolig. Søvnproblemer og hodepine har også blitt observert på barn, advarer Alexander.

MÅLFRID BORDVIK
MÅLFRID BORDVIK