Nordsjøbussen «Hitra» vil ikke ligge ved Torgutstikkeren denne 17. mai, og ingen andre dager i år heller. I stedet kommer ubåtjageren til å ligge under tak på Haakonsvern til sesongen 2010, forteller skipper Leif Gunnar Larsen.

«Hitra» skal få nytt dekk, det er bestemt en tid nå, men da de rev vekk det gamle, fant folkene fra Djupevåg båtbyggeri i Norheimsund råteskader også i dekksbjelkene under.

Nødvendig arbeid

– Arbeidet tar lengre tid enn vi hadde trodd på forhånd, og vil ikke være ferdig før i august eller september. Da så vi ingen hensikt med å sette «Hitra» på sjøen i år, sier Larsen.

– Da er det jo likevel så kort tid igjen før skuten skal på vinterslipp. I stedet bruker vi tiden til også å gjøre nødvendig arbeid under dekk.

I tillegg til dekket, 60 dekksbjelker og noen spant, må de skifte to bord under vannlinjen i hele båtens lengde.

«Hitra» er den eneste vi har igjen av marinebåtene fra annen verdenskrig. Det gjør den spesiell, men enda mer for oss vestlendinger siden det var her den gikk under krigen, mellom Vestlandet og Shetland, med agenter og våpen østover, og flyktninger vestover. I alt 45 turer fikk den under krigen, 43 av dem med Ingvald Eidsheim som skipper.Båten ble bygget i USA i 1942/43, og gitt som gave til Den norske Marinen og Shetlandsgjengen høsten 1943 sammen med «Hessa» og «Vigra». Den siste var under kommando av Leif Andreas Larsen, Shetlands-Larsen

Holder i 50 år – Selv om det ble gjort godt arbeid den gangen, var det ingen som planla at båten skulle vare evig. Det var krig, og om den fikk leve i to dager eller to år var det ingen som visste, sier skipperen.

Da «Hitra» ble restaurert på Stord mellom 1983 og 1987, ble det lagt vekt på at skuten skulle være mest mulig lik den originale, og dekket ble laget i Oregon pine. Men nå må det byttes igjen. Denne gangen skal de legge en afrikansk tresort som kalles for iroko, med litt tykkere dimensjon. Det opprinnelige dekket var malt, dekket de nå rev av var lakket, men det nye skal bare oljes hvert femte år. Fordelen er at dekket ikke blir så glatt som det forrige.

– Dette dekket skal holde i minst 50 år, lover Leif Larsen.

JAN ANDAL