- Vi har tro på at vi skal få dette til å fungere bra. Ting ser lovende ut, sier Stephan Kubowicz.

I laboratoriene til SINTEF i Trondheim jobber Kubowicz og kollegene Susie Jahren og Juan Yang med noe som høres for godt ut til å være sant. I hvert fall for oss som bor langs kysten. Ikke minst for dem som jobber til sjøs, nemlig selvreparerende regntøy.

Forskningen på SINTEF er en del av EU-prosjektet "Safe@Sea" som skal øke sikkerheten for yrkesfiskere og andre sjøfolk. Der jobbes det også med å utvikle klær med blant annet integrerte oppdriftsløsninger, mann-over-bord-knapper med alarm.

- Selvreparerende plagg vil være en del av dette. Det kan være ganske røft om bord, det er lett å få hull og rifter i klærne, sier Stephan Kubowicz.

Reparerende limkapsler

Kubowicz og de andre har tatt fatt i plastmaterialet polyuretan, som i lang tid er blitt brukt i regnklær. Belegg påføres det underliggende tekstilet i regntøy i flytende form, for så å herde, forteller Gemini, SINTEFs vitenskapsmagasin.

- Men i selve belegget legger vi mikrokapsler som inneholder et flytende, limlignende og reparerende stoff, sier Kubowicz.

- Hvis det kommer hull eller rifter i belegget, går kapselen i stykker, stoffet frigjøres, det herdes i møte med luft og vann og skaden repareres. Det er tanken.

Skjønt de har kommet lenger enn å tenke tankene. I laboratorieforsøkene har hullene og riftene som er påført prøvebiter, lukket seg ved hjelp av kapslene. De sammenlimte skjøtene på laboratorieprøvene er fortsatt svake, men forskerne tror styrken kan forbedres vesentlig ved å prøve ulike typer lim og øke antallet kapsler. Om limet vil tåle tøft vestlandsvær, eller vaskes bort, er fortsatt uavklart.

- Vi er foreløpig på laboratoriestadiet, sier Kubowitz og heller kaldt sjøvann i blodet til vestledninger som håper å finne det selvreparerende regntøyet på markedet med det første.

- Vi må forbedre testene og teste videre før dette kan kommersialiseres.

Først ute

Målet for Safe@Sea-prosjektet er ambisiøst. Klær som blåser seg opp i kontakt med vann, som har innevevd gjenfinningsteknologi og nødstoppknapp i stoffet, som er selvreparerende og smussavprellende samtidig som klærne er varme, pustende og komfortable å ha på seg. Intet mindre. Prosjektkoordinator Hilde Færevik i SINTEF sier til Gemini at ambisjonen om selvreparering er lagt inn fordi prosjektet ønsker å teste ut ideer som ligger i grenseland for hva som i dag er teknologisk mulig.

Selvreparerende stoffer er i vinden på mange områder for tiden. Rundt om i verden jobber forskere med å utvikle selvreparerende plastkonstruksjoner, belegg som beskytter mot rust, dette er ikke minst bilindustrien interessert i.

- Men med klær er vi først ute. Det er noe nytt, sier Kubowicz.