Innen en måned er det trolig avgjort hvilke selskap som får konsesjon til hurtigbåtdrift i Sunnhordland fra 2007. Fylkesrådmannen har allerede levert sin innstilling til rutealternativ til fylkesutvalget. I den innstillingen ligger HSD/Fjord 1 under hovedkonkurrenten BNR i pris.

Men nå viser det seg at beregningene av drivstofforbruket til BNR er feil. Dermed har BNR gitt et anbud som for to av båtene i Sunnhordland alene ligger rundt seks millioner kroner for høyt per år.

— Det er en katastrofe for oss hvis vi mister denne muligheten på grunn av en regnefeil fra båtleverandøren, sier sjef for BNR, Trygve Tønnessen til Bergens Tidende.

For dyrt drivstoff

For det er båtleverandøren Oma Baatbyggeri som har stått for blunderen. De har brukt en feil omregningsfaktor, som gjør at drivstofforbruket ble 20 prosent for høyt ved 35 knops fart. Og det er den farten fylkesrådmannen går inn for at rutene skal beregnes etter.

— Jeg oppdaget regnefeilen i går, da BNR tok kontakt. Jeg har nå sendt over de korrekte utregningene til både BNR og fylkeskommunen, sier daglig leder ved Oma Baatbyggeri, Gustav Oma.

Hordaland fylkeskommune har tidligere stilt spørsmål ved drivstoffforbruket BNR har oppgitt i sine anbud. Tønnessen har flere ganger fått bekreftet tallene fra verftet som skal levere hurtigbåtene.

— Vi leverte fra oss både rådata og utregning, så det var fullt mulig å etterprøve, sier Oma.

«Ubeskrivelig bittert»

Tønnessen håper nå på forståelse for at feilen er gjort utenfor selskapets kontroll, og at anbudet kan bli vurdert på nytt. Fylkesrådmann Paul M. Nilsen, som skal velge selskap for rutedriften, har ikke oppløftende nyheter til BNR-sjefen.

— Generelt kan jeg si at det er strenge bestemmelser for slike anbudsrunder. Det er de leverte opplysningene som ligger til grunn, så prognosen for å justere anbudet er dårlig. Men jeg har lært meg å være forsiktig med bastante uttalelser, sier Nilsen til Bergens Tidende.

Selv om Tønnessen håper, er han ikke særlig optimistisk. I en intern e-post forklarer han situasjonen for de ansatte i rederiet slik: «Resultatet kan bli at BNR ikke vinner noen av de hurtigbåtanbud som nå er i kommet i innstillingsfasen fra HFK [Hordaland fylkeskommune red. anm.] sin side (...) Dette er ubeskrivelig bittert og meddele.».

Håper på forståelse

Tønnessen håper likevel i det lengste, ikke minst fordi HSD/Fjord 1 bare ligger noen hundre tusen kroner under BNR selv med regnefeilen inne.

Beregnet på 30 knops fart, der det ikke skal ha vært regnefeil, var BNR klart billigst med 24 millioner kroner i året mot 27 millioner for HSD/Fjord 1.

Totalt har de fire hurtigbåtrutene en nettoverdig på 200 millioner over fem år. Billettinntekter kommer i tillegg.