I løpet av noen minutter var han på vei ut vågen i sin 17-fots snekke. Losbåten hadde da lett etter de forulykkede i vel 40 minutter.

— Jeg skjønte at noe var galt da jeg så losbåten så nær land i den grove sjøen. Jeg ringte dem, og fikk høre om ulykken. Da var det bare å legge ut på sjøen, sier Vardøy.

- Blytungt

Han fikk med seg en nabo i snekken, og sammen fikk de plukket opp den ene av de to tyske turistene.

— Det var godt vi var to, for jeg hadde aldri klart å få ham over ripen alene. Han var ingen liten kar, og med gjennomvåte klær var det med nød og neppe vi fikk halt ham opp i båten, sier Vardøy.

Mannskapet på losbåten priser seg lykkelig over at de fikk hjelp fra de to i snekken. Hvis ikke hadde de fått store problemer i redningsaksjonen.

— Losbåten er så stor at det ville vært vanskelig å få ham opp av sjøen, og samtidig holde oss i posisjon. Vi lå helt inne i brenningene, sier Gunnar Hummelsund.

Sammen med Ove Magne Berge var han mannskap om bord på «Los 108».

- Ikke forsvarlig

Til alt hell fant de den overlevende 62-åringen først. Da losbåten og luftambulansen senere lokaliserte den andre tyskeren (65), var han allerede død.

Nils Magne Vardøy er ikke helt ukjent med å være redningsmann. Til daglig arbeider han på beredskapsfartøy i Nordsjøen.

— Jobben vår er jo å takle situasjoner som denne. Vi trener ofte på å få folk opp av sjøen, sier han.

Vardøy mener været var altfor dårlig til at det var forsvarlig å legge ut på Korsfjorden i en 14-fots plastbåt.

— Jeg ville ikke gjort det om det ikke stod om liv, sier han.

«DEBRIFING»: Losbåtførerne Gunnar Hummelsund (f.v.) og Ove Magne Berge diskuterer redningsaksjonen med Nils Magne Varøy.
FOTO: ØRJAN DEISZ