Det som gjør katastrofen spesielt vond for Jebsen er at kapteinen om bord er en gammel venn.

— Jeg har kjent ham siden han kom til oss som båtsmann i 1972. Han er en uhyre erfaren sjømann, absolutt en av våre mest betrodde offiserer, sa Jebsen.

Kapteinen har også vært offiser på «Rocknes'» to søsterskip tidligere.

— Han har sikkert vært og losset stein på Eikefet mange hundre ganger, la rederen til.

Hjem til kapteinen

Sent i kveld var kapteinen fremdeles savnet. Og etter pressekonferansen dro Atle Jebsen hjem til kapteinens familie sammen med sin sønn Bjørn, som er administrerende direktør i familieselskapet. Da far og sønn Jebsen kom til pressekonferansen på Radisson SAS Hotell på Bryggen 21.15 i kveld, var de tydelig preget av dramaet som fremdeles pågikk i Vatlestraumen. Tidligere på kvelden hadde det vært umulig å få informasjon fra selskapet, og det var helt stille da Jebsen omsider gav rederiets versjon.

— Dette er er en forferdelig lite hyggelig måte å møte dere på. Dette er meget trist for oss, sa Jebsen.

— Det som gjør dette så spesielt er at dette er folk som har jobbet for oss i godt og vel 20 år, de aller fleste.

Første siden 1945

Jebsen-rederiene har ikke hatt noe alvorlig ulykke til sjøs siden lasteskipet «Garnes» gikk på en mine og sank i 1945.

— Og med alle de skip vi har hatt til sjøs siden den gang, så er det klart at vi er rimelig sjokkert.

«Rocknes» ble drevet fra Jebsen Managements kontor i Tyskland, der skipet også ble finansiert. Selve skipet var forsikret i Norwegian Hull Club, mens forsikringen for de ansatte, last, vrakfjerning og lignende lå hos skipsforsikringsselskapet Gard i Arendal. Skipet var bygget i høyeste klasse hos klassifiseringsselskapet Germanischer Lloyd, og var inne til klasseinspeksjon så sent som 3. desember i fjor. Ved slike inspeksjoner blir både bunn og tanker grundig kontrollert.

Eksperter fra Nederland

I kveld hadde rederiet innkalt eksperter fra bergingsselskapet Smith International i Nederland for å bidra i bergingen. Men verken Atle eller Bjørn Jebsen ville spekulere i hva som kan være årsaken til havariet.

Styreformannen hadde ikke informasjon om at skipet var blitt observert med skade, eller at det skal ha krenget under fart tidligere på dagen.

— Jeg hadde nettopp kommet inn døren hjemme da Bjørn ringte meg og fortalte hva som hadde skjedd, forteller Atle Jebsen.

Og på vei ut etter pressekonferansen ristet slapp Atle Jebsen ut frustrasjonen sin.

— Det som virkelig opprører meg er alle de som nå sprer rykter. Jeg så på Redaksjon 21, det statsråder og andre skal kapitalisere på ulykken før de savnede er funnet. Jeg blir dårlig! Sa rederen.

I SORG: Atle Jebsen.