Kaptein Asbjørn Fredheim på fergen MF "Nordhordland" var i rute mot Sløvåg da han oppdaget den kantrede båten inne ved kai i 06.30-tiden onsdag morgen.

Straks slo han alarm, og matrosene Harald Bremnes og Arne Storemark tok på seg overlevelsesdrakter og la ut på den mørke fjorden i en gummibåt med påhengsmotor.

Klynget seg til båten

— Vi satte på lyskasteren og så en mann som holdt seg fast i den synkende båten, med et livbelte rundt den andre armen. Vi kastet ut et tau og fikk halt han om bord, sier Harald Bremnes.

Han vil ikke karakterisere redningsaksjonen som spesielt dramatisk.

— Nei, vi trener jo ofte på slikt, og visste akkurat hva vi skulle gjøre, sier han.

Etter å ha søkt rundt båten og konstatert at det ikke lå flere personer i vannet, dro matrosene straks til fergeleiet i nærheten og hjalp til med å få bilene om bord og selge billetter.

— Det gikk vel ti minutter fra vi fikk halt mannen om bord til vi stod på dekk. Vi ble bare et kvarter forsinket, sier redningsmannen godt fornøyd.

Far og sønn

Det var skipper Johan R. Mostraum (60) og sønnen hans, matros Jon Fredrik Mostraum (22) som havnet i sjøen da lastebåten MS "Roslagen" gikk rundt ved pukkverket Halsvik Aggregates i Sløvåg. Det var skipperen ble reddet av BNR-matrosene, mens sønnen kom seg i land for egen maskin.

MS "Roslagen" lå lenge med kjølen i været, men er nå sunket. Kantringen skjedde i forbindelse med lasting av grus.

- Robuste karer

— De tok uhellet med fatning, det er robuste karer, dette, ikke førstereisgutter. Vi har fått dem opp på kontoret, gitt dem varme klær og steller med dem på best mulig måte. Ingen av dem er skadd, og de har fått tilbake varmen, begge to, sa HMS-leder Egil Kvingedal ved Halsvik Aggregates til bt.no onsdag formiddag.

Skipperen Johan R. Mostraum eier båten gjennom eget rederi, Roslagen AS på Hjelmås i Nordhordland. Far og sønn sitter onsdag ettermiddag i samtaler med politiet på kontorene til Halsvik Aggregates. Årsaken til uhellet er foreløpig ikke klarlagt.

Bergensfartøy

Lastefartøyet MS «Roslagen» er registrert i Bergen. Det er på 340 dødvekttonn, og transporterer stort sett stein, singel og sand på Vestlandet. Lastebåten er bygget i 1967 ved Lysøysund Mekaniske Verksted, og har tidligere vært registrert i Trondheim under navnet MS «Nidarø».

Ifølge de første meldingene fra stedet var det tre personer som hadde falt i sjøen. Dette viste seg altså ikke å være korrekt.

Grafikk: Yngve Steensæth