Den alternative realfagopplæringen ved Krohnengen skole er et pilotprosjekt for å øke elevenes forståelse. Det er meningen at prosjektet skal videreføres til alle skolene i Bergen.

De unge forskerne Peder Wiig Aalen, Fabian Blaha og Johanne Øyro, alle 11 år, går løs med stor iver og nysgjerrighet.

Først tømmer de fire skjeer natron opp i en ballong, slår litt eddik i en tom brusflaske, og trer ballongen på toppen av flasken.

Molekyl av plastilin

— Nå skal jeg slå natron fra ballongen ned i flasken. Da blåses ballongen opp på grunn av CO2, forklarer Peder. Øynene ivrer gjennom de store brillene han har tatt på seg.

— Forsøket blir kalt «ballongblåsing for latsabber», forteller Maria Alme. Sivilingeniøren er teknologi- og utviklingsrådgiver i Bergen Vitensenter, og hun har ansvaret for å spre de nyskapende læringsmetodene til barna.

Etter at forsøket er gjort, får 11-åringene blå og sort plastilin, slik at de kan rulle to røde og ett sort atom. Atomene blir satt sammen med tannpirkere, og snart sitter elevene med hvert sitt CO2-molekyl i hånden.

Peder har laget en modell med en sort og fire gule kuler.

— Dette er sånn gass som blir når man fiser, sier han lurt og forteller at gassen heter metan.

Skolebarna viser oss også hvordan de får lys i en lyspære ved hjelp av et par ledningsstubber og et batteri.

— Alle forsøkene kan gjøres med enkle ting man får kjøpt i butikken, forteller Maria Alme.

Alternativet er å lese og se bilder i en bok. Da blir det gjerne tørt og kjedelig, og ikke like lett å huske.

Bygger lego i timene

I samarbeid med Bergen Vitensenter har Krohnengen skole startet to realfagprosjekter i år. Det ene er et forskerkurs som går på fritiden, det andre er et teknologiverksted i skoletiden. På teknologikurset lager de blant annet roboter av lego.

— Det er for å få informasjonsteknologi og programmering inn i elevenes tankegang, forklarer Alme.

Fra 2006 kommer det et nytt teknologifag i skolen, og forsøkene på Krohnengen er en forsmak på det.

Bergen Vitensenter er startet som et av seks regionale sentre i landet, på midler fra forskningsrådet og utdanningsdirektoratet. Dette er et av mange tiltak som følge av realfagsplanen fra 2002.

NYSGJERRIGE: Planen er at elever skal få utløp for nysgjerrigheten sin ved å prøve seg frem i naturfagtimene. Da vil læringen komme lettere, er teorien. Peder Wiig Aalen (t.v.) og Fabian Blaha studerer mikroskopet ved Krohnengen skole.<br/>Foto: TOR HØVIK
<b>UNG FORSKER: </b>Johanne Øyro (11) har brukt en reaksjon mellom natron og eddik til å blåse opp en ballong. Og hun har fått lys i lyspæren ved hjelp av et par ledningsstubber og et batteri.